3.c) Řeč
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3.c) Řeč
Řeč
- Schopnost člověka vyjádřit členěnými zvuky obsah vědomí a používat výrazové verbální (mluva, písmo) a neverbální (posunky, mimika, gesta) prostředky
- Řeč slouží ke sdělování a vyjadřování toho, co máme „v sobě“.
- Pro vývoj jedince má řeč mimořádný význam, ovlivňuje kvalitu myšlení, poznávání, učení, jeho orientaci a fungování v lidském společenství.
Funkce: - nástroj myšlení, prostředek komunikace, prostředek působení na druhé a sebe sama.
Druhy řeči
a) Vnitřní = nástroj myšlení, řeč v nás, mluvíme sami k sobě, navenek nemusí být patrná, zamyšlený výraz, nepatrný pohyb rtů při učení, při psaní, stručná řeč, slova nahrazená představami, není u malých dětí (do 3 do 5 let), psychicky nemocní.
- Je fází výpovědi, která předchází vnější řeči.
b) Vnější = prostředek komunikace, působení na druhé.
- mluvená řeč = od jednoho roku života, 2. – 7. rok = kritické období řeči, buď se dítě naučí mluvit nebo ne, dobře se učí jazykům
- psaná řeč = od 6. roku života, 11. – 12. let = automatizace psaní. Je to řeč – monolog, rozmluva s bílým listem papíru.
c) Řeč těla = Neverbální komunikace. Sdělování významu pomocí pohybů těla a gest. Je přítomna v každé situaci lidské komunikace.
d) Řeč znaková = Řeč hluchoněmých využívající pohyby rukou, paží, těla a mimiku obličeje.
- Od mluvy se liší strukturou i pravidly.
- Konvenční posunky vznikají dohodou hluchoněmých z posunku přirozených. Při jejím stálém používání dochází k výrazně jiné orientaci sluchové oblasti mozkové kůry
Grafologie = nauka o písmu – velikost (sebevědomí, náročnost, skromnost, velkorysost, puntičkářství), sklon písma – sklon doprava (podléháme emocím, tíhneme do budoucnosti), sklon doleva (lidé se více kontrolují, vrací se do minulosti), rovnost řádku (vyrovnanost nebo aktivita a pasivita).
Poruchy řeči
- Poruchy řeči lze rozdělit na poruchy zaviněné vývojem hlasu (poškození řečových center v mozku), poruchy tvorby hlasu (onemocnění hrtanu), onemocnění úst.
- Vývojovými řečovými poruchami rozumíme řeč, která svým rozsahem a formou neodpovídá věku dítěte.
- Poruchami řeči se zabývá foniatrie a logopedie.
- dyslalie – nesprávná výslovnost, patlavost
- balbuties – koktavost
- breptavost – narušení obvyklého tempa řeči, které může vést až k nesrozumitelnosti
- opožděný vývoj řeči
- speciální poruchy řeči při lehkých mozkových dysfunkcích ADHD/ADD
- mutismus – neschopnost mluvit na neurotickém nebo psychotickém podkladě
- autismus – jako jeden z projevů autismu je neschopnost komunikovat
Brocovo centrum
- obsahuje artikulační vzorce – sekvence zapojení jednotlivých svalů potřebných k vyslovení slova
-odpovědné za výslovnost
- tvorba řeči
- praváci v levé hemisféře, někteří leváci v pravé (většina ale také v levé)
Brocova – expresivní, motorická – afázie
- rozumí řeči, ale problémy s výslovností, vynechává některá slova, řeč má telegrafickou kvalitu, je kostrbatá; narušení syntaktického stadia, možná zpomalený přístup k významům