Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3.c) Řeč

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3.c) Řeč

Řeč

- Schopnost člověka vyjádřit členěnými zvuky obsah vědomí a používat výrazové verbální (mluva, písmo) a neverbální (posunky, mimika, gesta) prostředky

- Řeč slouží ke sdělování a vyjadřování toho, co máme „v sobě“.

- Pro vývoj jedince má řeč mimořádný význam, ovlivňuje kvalitu myšlení, poznávání, učení, jeho orientaci a fungování v lidském společenství.

Funkce: - nástroj myšlení, prostředek komunikace, prostředek působení na druhé a sebe sama.

Druhy řeči

a) Vnitřní = nástroj myšlení, řeč v nás, mluvíme sami k sobě, navenek nemusí být patrná, zamyšlený výraz, nepatrný pohyb rtů při učení, při psaní, stručná řeč, slova nahrazená představami, není u malých dětí (do 3 do 5 let), psychicky nemocní.

- Je fází výpovědi, která předchází vnější řeči.

b) Vnější = prostředek komunikace, působení na druhé.

- mluvená řeč = od jednoho roku života, 2. – 7. rok = kritické období řeči, buď se dítě naučí mluvit nebo ne, dobře se učí jazykům

- psaná řeč = od 6. roku života, 11. – 12. let = automatizace psaní. Je to řeč – monolog, rozmluva s bílým listem papíru.

c) Řeč těla = Neverbální komunikace. Sdělování významu pomocí pohybů těla a gest. Je přítomna v každé situaci lidské komunikace.

d) Řeč znaková = Řeč hluchoněmých využívající pohyby rukou, paží, těla a mimiku obličeje.

- Od mluvy se liší strukturou i pravidly.

- Konvenční posunky vznikají dohodou hluchoněmých z posunku přirozených. Při jejím stálém používání dochází k výrazně jiné orientaci sluchové oblasti mozkové kůry

Grafologie = nauka o písmu – velikost (sebevědomí, náročnost, skromnost, velkorysost, puntičkářství), sklon písma – sklon doprava (podléháme emocím, tíhneme do budoucnosti), sklon doleva (lidé se více kontrolují, vrací se do minulosti), rovnost řádku (vyrovnanost nebo aktivita a pasivita).

Poruchy řeči

- Poruchy řeči lze rozdělit na poruchy zaviněné vývojem hlasu (poškození řečových center v mozku), poruchy tvorby hlasu (onemocnění hrtanu), onemocnění úst.

- Vývojovými řečovými poruchami rozumíme řeč, která svým rozsahem a formou neodpovídá věku dítěte.

- Poruchami řeči se zabývá foniatrie a logopedie.

- dyslalie – nesprávná výslovnost, patlavost

- balbuties – koktavost

- breptavost – narušení obvyklého tempa řeči, které může vést až k nesrozumitelnosti

- opožděný vývoj řeči

- speciální poruchy řeči při lehkých mozkových dysfunkcích ADHD/ADD

- mutismus – neschopnost mluvit na neurotickém nebo psychotickém podkladě

- autismus – jako jeden z projevů autismu je neschopnost komunikovat

Brocovo centrum

- obsahuje artikulační vzorce – sekvence zapojení jednotlivých svalů potřebných k vyslovení slova

-odpovědné za výslovnost

- tvorba řeči

- praváci v levé hemisféře, někteří leváci v pravé (většina ale také v levé)

Brocova – expresivní, motorická – afázie
- rozumí řeči, ale problémy s výslovností, vynechává některá slova, řeč má telegrafickou kvalitu, je kostrbatá; narušení syntaktického stadia, možná zpomalený přístup k významům

Témata, do kterých materiál patří