6.a) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6.a) Vývojová psychologie
- zabývá se činiteli, zákonitostmi a průběhem psychického vývoje člověka od početí po smrt.
- vývoj jedince je zákonitý proces, který tvoří posloupnost na sebe navazujících fází, pořadí fází nelze měnit.
- tento vývoj je nezvratný, může být ale narušen nemocí, úrazem, šokem.
- vývojový proces je celistvý, zahrnuje stránku tělesnou (somatickou) a duševní (psychickou).
Fylogeneze = zkoumá původ a vývoj psych. jevů v celém živočišném světě(psych. dítěte, dospělých, stáří-gerontopsychologie)
Antropogeneze = vývoj duševna u lidí v různých historických etapách a civilizačních okruzích.
Ontogeneze = zkoumá zákonitosti a činitele psych. vývoje člověka od narození (početí) až do smrti
Duševní vývoj = proces duševních změn, které se uskutečňují v čase a v jejichž důsledku se psychika dostává na kvalitativně vyšší úroveň
- postupná proměna od méně dokonalé úrovně k úrovni dokonalejší.
- psychický vývoj nebývá zcela plynulý, střídají se období rychlejšího a pomalejšího vývoje.
- proces vývoje je vždy individuálně specifický, je ovlivněn i prostředím a výchovou.
- vývoj neprobíhá jen jako pokrok, ale mohou nastávat i fáze regrese.
Znaky duševního vývoje
1. socializace - z biologické bytosti se stává bytost společenská (osvojování si spol. zvyků, rolí, rozčlenění se do společnosti)
2. individualizace - člověk se postupně stává osobností, sám sebou; vytváří si vlastní stupnici hodnot; je to porces osamostatňování
3. změny vlastností – kvalitativně a kvantitativně; jedny přetrvávají, některé zanikají, jiné vznikají; nemění se jen vlastnosti, ale i jejich rozsah
Činitelé ovlivňující duševní vývoj
1. biologičtí - vlohy, talent, smyslové orgány
2. vlastní aktivita jedince - učení, činnost, sebevzdělávání, koníčky
3. prostředí - přírodní, sociální(hromadné sdělovací prostředky – media)
4. výchova - nejdůležitější činitel (podle psychologů)
Zákonitosti vývoje
1. nepřetržitost - vývoj je nepřetržitý proces, psychika člověka se neustále vyvíjí a mění
2. nerovnoměrnost vývojového tempa - v dětství je vývoj rychlý, v dospělosti se zpomaluj
- opožďování nebo zaostávání duševního vývoje - retardace
3. stadiálnost - vývoj je plynulý proces, uskutečňuje se v určitých fázích (etapách), které mají určité znaky a nejdou přeskočit
4. harmoničnost – psych. vývoj je celiství proces
Vývojová stádia
1. Dětství (od narození - do 20, 22 let) - novorozenec (narození - 1-2 měsíce)
- kojenec (1-2 měsíce - 1 rok)
- batole (1-3 roky)
- předškolní věk (3-po vstup do školy)
- školní věk - mladší (vstup do školy - 10 až 12 let)
- střední - puberta - pubescence (10 až 12 - 15 let)
- starší - adolescence (15 - 20 až 22 let)
2. Dospělost (do 60 let) - mladší dospělost (20 - 30 let)