Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Marketing

Slovo marketing pochází z anglického slova market – trh a z koncovky ‚‚-ing‘‘, která zpravidla vyjadřuje děj, pohyb nebo akci. Marketing může být chápán jako pojem nebo činnost. Stejně jako reklama, postrádá obecně uznávanou definici.

Nejstarší formulaci vyslovil Adam Smith v roce 1776:

„Jediným účelem a smyslem veškeré výroby je přece spotřeba; a zájmů výrobce se má dbát potud, pokud to vyžadují zájmy spotřebitele.“

Definice Philipa Kotlera zní:

„Marketing is a social and managerial process by which individuals and groups obtain chat they need and want through creating and exchanging products and value with others.“

Marketing, odvětví managementu, je založen na faktu, že cíle podniku, tedy profit a odbyt produktů, jsou uskutečnitelné jen tehdy, pokud jsou přání a potřeby zákazníků splněny lépe než u konkurence. Zákazník tedy nenakupuje, ale uspokojuje své tužby a nutnosti, úkolem firmy je nalézt stabilitu mezi svými cíli a cíli spotřebitele. S marketingem je úzce spjatý prodej, který se zabývá pouze uzavřením obchodu, nikoli zákazníkem. Marketing funguje na základě nástrojů pod společným názvem 4P, 4C apod.

Marketingový mix 4P a 4C

Nejznámější a nejstarší marketingový mix 4P, je soubor čtyř nástrojů marketingu, kterými jsou product, price, place a promotion.

• Product (produkt) může být výrobek, služba, myšlenka atd. V modelu 4P stojí na prvním místě. Produkt je to, co uspokojuje naše potřeby a přání. Je tvořen několika vrstvami: jádrem – základním prodávaným produktem, designem, kvalitou, celkovou zárukou atd.

• Price (cena) není pouze cena produktu, ale i cenová politika podniku, celkové náklady na zboží, slevy, náklady na servis apod. Spolu s ostatními vlastnostmi určuje postavení produktu na trhu – zda se jedná o levné, běžné či luxusní zboží. Je to jediná složka marketingového mixu 4P, ze kterého firma profituje.

• Place (distribuce, místo prodeje) chápeme jako cestu produktu od výrobce k zákazníkovi včetně toho, jak je prodejní místo spotřebiteli dostupné.

• Promotion (podpora, marketingová komunikace) sděluje zákazníkům, obchodním partnerům a široké veřejnosti informace o produktech, firmě apod. Podrobněji se tímto nástrojem marketingového mixu zabývá samotná kapitola Marketingová komunikace.

Dnes se většinou marketingový mix 4P považuje za překonaný a nahrazuje se modelem 4C (customer value, customer costs, convenience a communications), který na situaci nahlíží spíše z pohledu zákazníka (4P je případně využíván pro rozhodování uvnitř podniku).

• Custumer value (užitná hodnota pro zákazníka) nahrazuje produkt v marketingovém mixu 4P. Jedná se o hodnotu pro zákazníka, kterou prostřednictvím produktu získá. Na základě této hodnoty si spotřebitel výrobek vybírá. Jeho volba je ale také ovlivněna cenovými náklady a individuální hodnotou. Př. zákazník vstupuje do restaurace ze dvou důvodů – má hlad, anebo zde chce strávit příjemný čas s rodinou, přáteli či svým partnerem. Zatímco prvního zákazníka nejvíce poctíte rychle připraveným vydatným jídlem, ten druhý bude vyžadovat příjemné prostředí, skvělou obsluhu a širokou nabídku předkrmů, hlavních chodů, dezertů, vín atd. To, že porce budou malé a na jídlo bude dlouho čekat, ho tolik netrápí.

Témata, do kterých materiál patří