Nezaměstnanost - Seminární práce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jméno: Blanka Tůmová
Třída: Oktáva
Školní rok: 2004/2005
Gymnázium, Týn nad Vltavou
OBSAH
ÚVOD 3 - 4
ČESKOSLOVENSKÁ NEZAMĚSTNANOST 30.LET DVACÁTÉHO STOLETÍ: 5
Velká hospodářská krize v Československu 5 - 7
Národní specifika Velké hospodářské krize a nezaměstnanosti
v Československu 8 – 9 - Baťovo řešení problému nezaměstnanosti 9 - 10
Závěr 10
NEZAMĚSTNANOST 11 - 12
-
Frikční nezaměstnanost 12 - 13
-
Sezónní nezaměstnanost 13
-
Strukturální nezaměstnanost 14
-
Konjunkturální nezaměstnanost 15
-
Problémy diagnózy nezaměstnanosti 15 - 18
-
Nezaměstnanost a doporučení pro hospodářskou politiku 19 - 21
-
Psychologie nezaměstnanosti 21 - 22
-
Problematika nezaměstnanosti 22 - 25
-
PRÁVO NA PRÁCI A PRÁVO NA ZAMĚSTNÁNÍ 26
POLITIKA ZAMĚSTNANOSTI 27 - 29
KONFLIKTY VZNIKAJÍCÍ V OBLASTI NEZAMĚSTNANOSTI 30 - 31
KONFLIKTY A KONFLIKTNÍ SITUACE 31
-
Frustrace, deprivace, stres
-
NEZAMĚSTNANÍ – JEJICH POSTOJE A PŘEDSTAVY 31 - 32
PŘÍČINY ZTRÁTY ZAMĚSTNÁNÍ 32
VLIV NEZAMĚSTNANOSTI NA PSYCHIKU NEZAMĚSTNANÉHO 32 - 33
PROBLÉMY S NEZAMĚSTNANOSTÍ A MOŽNOSTI JEJICH ŘEŠENÍ 33
OBECNĚ ZÁVAZNÉ PŘEDPISY 33 - 34
NOVÝ ZÁKON O ZAMĚSTNANOSTI 35
-
Hlavní principy nového zákona o zaměstnanosti 35 - 38
-
INFORMACE O POČTU NEZAMĚSTNANÝCH V ČR – ŘÍJEN 2004 38 - 39
SETŘÍDĚNÍ ÚŘADŮ PRÁCE PODLE MÍRY NEZAMĚSTNANOSTI 39- 41
GRAF – VÝVOJ NEZAMĚSTNANOSTI OD ROKU 1995 41
ÚŘADY PRÁCE A JEJICH ORGANIZAČNÍ STRUKTURA 42 - 45
PODMÍNKY PRO ZAŘAZENÍ UCHAZEČE DO REKVALIFIKAČNÍHO KURSU 45 - 46
UZAVŘENÍ DOHODY O REKVALIFIKACI 46
ODBOR EKONOMICKÝ 47
ODBOR KONTROLNÍ A PRÁVNÍ 47
ODBOR PORADENSTVÍ 48
DOTAZNÍKOVÁ METODA NA REKVALIFIKACI 49
DOTAZNÍK 50 - 53
ANALÝZA VÝSLEDKŮ ZKOUMÁNÍ 54 - 59
ZÁVĚR 60
POUŽITÁ LITERATURA 61
ÚVOD:
Toto ekonomické téma jsem si vybrala z jednoho hlavního důvodu – nezaměstnanost se v dnešní společnosti často stává tématem k diskusi, jelikož je toto téma jeden ze závažných problémů ekonomické oblasti.
Všeobecný pocit potřeby práce u člověka, pomineme-li naše mlhavé představy o počátku lidské kultury, se patrně zrodil brzy po vzniku neolitické společnosti. Étos práce, provázející spolu s jejím občasným snižováním celé duchovní dějiny Evropy, dnes ovšem slábne, a dokonce jakoby zaniká. Zřejmě to souvisí s vyhlídkami na automatizovanou výrobu, informační společnost a rozšiřující se možnosti nepravidelné domácí aktivity lidí. Na druhé straně však v téže kultuře, která se ocitá na prahu globální ekologické krize, klíčí i jistá naděje, že se společenská potřeba plnohodnotné lidské práce znovu obnoví a vrátí. Může se to stát paradoxně ze stejných důvodů, z jakých kdysi plná zaměstnanost postupně ustupovala: z potřeby dalšího lidského rozvoje, z nutnosti překonat ekologickou krizi.
Nezaměstnanost je nepříjemným průvodním jevem rozvoje společenských systémů založených na tržní ekonomice. Její vysoká míra nepříznivě ovlivňuje celkové společenské klima, zhoršuje hospodářskou situaci státu, spokojenost a zdraví lidí. Ztráta práce však především ponižuje člověka, který umí a chce pracovat, narušuje jeho obvyklou psychickou pohodu, poškozuje život jeho rodiny.