Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 6 - Kultura, globalizace, média a komunikace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

6)

Kultura, globalizace, média

Kultura

= sociálně zakotvené vzorce vnímání a jednání, které si lidé jako členové společnosti osvojili a které jsou pozorovatelné v jejich každodenním jednání a chování

  • člověk je produkt i tvůrce kultury → způsob, jímž se člověk adaptuje na vnější prostředí

  • svět naučených vzorců chování

  • způsob života, který pomáhá lidem přežít (udává řád, zabraňuje chaosu, nedorozuměním,…)

  • umožňuje společnosti přetrvat z jedné generace na druhou

  • každou společnost charakterizuje specifická kultura (organizuje život lidí, vymezuje bariéry,…)

  • prvky kultury:

    • vědění a znalosti

      • kognitivní (poznávací) stránka kultury

      • informace, které odlišují reálné od nereálného (existující od neexistujícího)

  1. každodenní

    • co věci a události z našeho okolí znamenají

    • jak se máme v běžném životě chovat

    • nezbytné pro každodenní přežití člověka

    • většinou neuvědomované

    1. odborné (vědecké)

      • informace, které mají vědci určitého oboru → jsou důležité hlavně pro tento obor a jeho stav bádání

      • nejsou nezbytné pro každodenní přežití člověka

    • normy a hodnoty

      • označují ideje a standardy, na nichž se většina lidí žijící v jedné společnosti shoduje

      • vymezují lidské jednání

      • určují, co je přípustné a co ne

      • motivují lidi, aby jednali určitým způsobem (+ ospravedlnění jednání)

    • materiální statky

      • materiální stránka kultury:

        • artefakty – fyzické předměty charakteristické pro určitou kulturu

        • symboly – objekty se specifickým kulturním významem

    • jazyk

      • symbolická komunikace v kultuře

      • prostředek, jeho prostřednictvím vnímáme svět a s jehož pomocí se dorozumíváme s druhými lidmi

      • naučený systém symbolické komunikace (umožňuje sdílet svět s ostatními)

      • pro každou kulturu – klíčový prvek

      • nejen k dorozumívání, ale i nástrojem k přenosu myšlenek, vyjádření osobní zkušenosti, prostředkem k označení abstraktních věcí

  • podoby kultury:

  1. materiální kultura

  • prostředek sloužící k výrobě (nástroje, stroje) → technologie, stavby, sídliště

  • člověkem přetvořená krajina

  1. duchovní kultura

  • soubor jevů, procesů, vztahů, které slouží k uspokojování duchovních a sociálních potřeb

  • zvyky, symboly, představy, ideje, ale také způsob jejich zobrazení

  1. normativní kultura (→ instituce)

  • typy jednání vymezené společností, které lidé naplňují, aby mohli společně existovat

  • kulturní povaha – nejsou neměnné

  • viz otázka č. 7

  • gender – označení kulturně vytvořených rozdílů mezi muži a ženami

  • proměny kultury:

    • jsou v neustálém vývoji, procházejí neustálou změnou (musejí se přizpůsobovat stále novým jevům, okolnostem, podmínkám)

    • rozdíly v kulturách můžeme sledovat v čase (kultura antiky, středověku,…) a v prostoru (kultura evropská, kultura Východu,…)

    • kulturní difúze – přenos kulturních prvků z jedné kultury do druhé

    • mezi nejvýznamnější příčiny kulturních změn patří:

Témata, do kterých materiál patří