Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - Temperament, charakter, motivace, inteligence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

P S Y C H O L O G I E

Psyché (řec.) = duše

Logie (logos) = věda

Psychologie = věda o psychice, o duševních jevech, věnuje se vnitřním projevům člověka, zkoumá příčiny chování, snaží se je poznat, pochopit a ovládnout.

Člověk (jedinec, osobnost) je biologicky strukturován stejně, ale duševně je naprosto individuální, jedinečný, jiný.

Rozlišujeme 3 hlavní faktory vývoje lidské psychiky:

  1. vnitřní biologické podmínky- patří sem vše, co označujeme jako genetický fond, dědičnost, zdravotní stav, choroby, úrazy. Výrazně ovlivňují psychický stav osobnosti.

  2. vnější prostředí- prostředí, ve kterém člověk vyrůstá a žije

  3. vlastní aktivita- každý reaguje na vnější podměty individuálně, každý má různé smyslové poznání

Psychologie rozlišuje i vliv věku na člověka. Rozlišuje tzv. vývojová období:

  1. prenatální období- od početí po narození. Zdůrazňuje se potřeba optimální matčiny psychiky, správné výživy.

  2. kojenecké období- první rok života. Období růstu, vytváření základních reflexů podmíněných i nepodmíněných, fungování smyslů. V tomto období trvá těsné sepjetí s matkou a počátky učení se.

  3. batolecí období- do 3 let. Úměrně s tělesným růstem se projevuje psychika. Zde se pokládají základy osobnosti.

  4. předškolní věk- končí vstupem do školy. Formuje se charakter, povahové vlastnosti

  5. mladší školní věk- 1.-5.třída. Objevují se první známky dospívání.

  6. období pubescence- do 15 let. Jde o vývojové období plné biologických, psychických i sociálních změn

  7. období adolescence- končí zhruba mezi 20,-22. rokem. Jde o osamostatňování se od původní rodiny, rozvoj sexuality, volby povolání a profesní příprava.

  8. časná a střední dospělost- od 20-25 do 40-45 let. Zralost s plnou realizací pracovní činnosti, manželství, rodičovství.

  9. pozdní dospělost- od 40-45 do 65 let. Změna rodinných vztahů.

  10. stáří- poslední vývojové období, ve kterém se mění sociální zařazení člověka. Dochází i ke změně projevů osobnostních rysů.

Nejdůležitější rysy osobnosti jsou tvořeny temperamentem, inteligencí a charakterem.

Některé jsou dědičné, neměnné, vrozené, jiné získáváme vlivem prostředí a výchovy. Souhrnně jsou zcela individuální, a tak vzniká jedinečná osobnost.

TEMPERAMENT

Je vrozený způsob reagování na vnější i vnitřní podněty. Temperament se během života nemění. Rozlišujeme 4 typy temperamentu:

  1. a) sangvinik- je nejvyrovnanější, nejsilnější temperamentní typ. Člověk bystrý, rychlých reakcí, vnímavý, stabilní, učenlivý, hlubokých zájmů, s dobrou pamětí.

    1. cholerik- je výbušný, vznětlivý, reaguje rychle a prudce. Reakce ale neodpovídají úvahám (rychleji mluví a jedná než přemýšlí). Ve společenském chování je velmi angažovaný, nesnáší samotu, velice rychle mění nálady.

    2. flegmatik- je citově i paměťově schopný, vyrovnaný, klidný. Má pomalé reakce, nedává najevo zájem, i když existuje, zájem má dlouhodobý, také dlouhodobou paměť.

    3. melancholik- je nervově slabý, jeho prožívání je spojeno se špatnou reakcí, takže je náladový, dlouhodobě s velmi hlubokými depresemi, pocity méněcennosti. Reaguje pomalu, těžko je u něj udržitelná pozornost, je samotářský, labilní, má sklony k sebelítosti.

Témata, do kterých materiál patří