Kvantitativní metody zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kvantitativní metody B – zkouška – verze A
1)Nulovou hypotézu nezamítáme, pokud hodnota testového kritéria leží v oboru přijetí 2b
2) Pravděpodobnost, že na dvou hracích kostkách padne při jednom hodu součet 7 je 1/36
P=m/n = 1/36 (m=1, n=62) 2b
3) Jestliže má náhodná veličina binomické rozdělení pravděpodobnosti s parametry , , pak její střední hodnota je E(x)=n*p = 20*0,3 = 6
a rozptyl = VAR(x)=n*p*(1-p) = 20*0,3*(1-0,3) = 4,2 4b
4) Podle Sturgersova pravidla rozdělíme 215 hodnot do 9 tříd. 2b
(3,3log10(215))+1 = 7,7 + 1 = 8 + 1 = 9
5) a) Tabulka zachycuje údaje o počtu zameškaných hodin studentů v jazykovém kurzu.
počet zameškaných hodin 53 0 1 2 3 18 počet studentů 17 2 11 0 2 2Vypočtěte průměrnou hodnotu zameškaných hodin, modus a medián
průměr 53/17 = 3,118
modus (nejčetnější) 1
medián (prostřední) 1 0-0-1-1-1-1-1-1- 1 -1-1-1-1-3-3-18-18
Která charakteristika nejlépe charakterizuje úroveň souboru? MODUS 10b
Které charakteristiky polohy jsou shodné pro SOUBOR 1 a SOUBOR 2?
Který z těchto SOUBORŮ má větší rozptyl ? 10b
SOUBOR 1 7, 7, 7, 8, 8, 8, 8, 9, 9, 9 80/10 SOUBOR 2 1, 1, 1, 8, 8, 8, 8, 15, 15, 15 80/10soubor 1 soubor 2
průměr 80/10 = 8 80/10 = 8
modus 8 8
medián 8 8
rozpětí (R=max xi – min xi) 9-7 = 2 15-1 = 14
rozptyl 0,66 32,66
? 0,6 ? 29,4
směr.odchylka 0,82 5,72
variační koeficient 0,102 0,75
? √0,6 / 8 = 0,0968 ? √29,4 / 8 = 0,6778
6) Počet zákazníků za hodinu v obchodě se řídí POISSONOVÝM rozdělením pravděpodobnosti. Průměrně přijde do obchodu 30 (=n)zákazníků za hodinu. Vypočtěte pravděpodobnost, že do obchodu přijde:
a) právě 20 (=x) zákazníků za 30 minut (=0,5=p)
P(x|λ,t)=
x=20, P(20│30, 0,5) = ((30*0,5)20 * e-15) / 20! = 0,04181
b) nejvýše 1 (=x) zákazník za 10 minut (=1/6=0,17) = 0,04039
Vypočtěte střední hodnotu E(x)=λ*t = 30 * 0,5 = 15
Rozptyl Var(x)= λ*t = 30 * 0,5 = 15 20b
7) Testujte na 5% hladině významnosti hypotézu o nezávislosti pedagogické hodnosti na pohlaví, máte-li tyto údaje:
odborný asistent docent součet muž 32 15 47 žena 34 8 42 součet 66 23 8920b
Nulová hypotéza: nezávislost na pohlaví Alternativní hypotéza: závislost na pohlaví
testové kritérium G = ((89*(256-510)2) / 47 * 42 * 66 * 23 = 1,916
Kritická hodnota df=(2-1) * (2-1) = 1, hladina=0,05 → z tabulky č. 3 na hladině významnosti α= 0,05 (=5%) určíme kritickou hodnotu 3,8
Závěr: PŘIJÍMÁME, protože test. kritérium je menší než kritická hodnota (1,916 < 3,8)
Kvantitativní metody B – zkouška – verze B
Studenti kurzu Analýza časových řad psali v průběhu semestru test (max. 30 bodů). Z následujících údajů vypočtěte průměrnou hodnotu bodů, modus, medián, rozptyl, variační rozpětí a variační koeficient.
Získané body: 2 7 7 8 9 9 11 15 15 15 16 16 16 16 21 24 25 28 30
Součet= 290; n=19
průměr =290/19=15,26 modus =nejčetnější hodnota=16
medián =prostřední hodnota (nižší)=15 rozptyl ==55,14