Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy ze šesté přednášky předmětu Čtení děl české literatury 20. století II. Hlavním tématem hodiny je období normalizace.

OBDOBÍ NORMALIZACE

  • politický předěl, politický život se vrací k inspiraci 50. let

  • předěl z hlediska mluvení o tom, co znamenala 60. léta

  • brožura Poučení z krizového vývoje:

    • klíčový slovník

    • ideologicky rozvrstvená společnost na „my“ = komunisti a „oni“ = zrádci, agenti, není zde meziprostor, ve kterém by každý mohl být nějaký

  • velmi adresné („Vaculík a Černý nás uvedli do krize“) – v tomto černém seznamu se může objevit prakticky kdokoliv

  • očista (členové strany prochází prověrkami, zda jsou „způsobilí“) – musí odvolat, že je okupace křivda a prohlašovat, že je to „bratrská pomoc“

  • 60. léta plná krize a chaosu

  • trezorové filmy, čištění antikvariátů, knihkupectví, knihoven (škodlivé knihy se ničí nebo schovávají do fondů)

  • vyprázdnění prostoru 60. let (vyčistili emigrované autory) = diskontinuita (Škvorecký, Lustig odchází hned, Kundera až 1974, řada autorů ale odchází až v 70. nebo 80. letech)

  • odstraňují ale i domácí literaturu od zakázaných autorů (celkem jich je asi 260)

  • čistky jsou velmi důsledné, zakázaní jsou i jen překladatelé (např. Škvorecký)

  • někteří (Fuks) píšou dál, ale zcela jinak než doposud (pozitivní obrázky o tom, jak je člověk konstruován

    • Křišťálový pantoflíček (o Juliu Fučíkovi)

    • novela Pasáček z doliny

    • Páral – ironizuje stereotypizované životy dělníků

    • Milenci a vrazi; Veletrh splněných přání

    • Mladý muž a bílá velryba (chemik zapálený do své práce)

  • předělávání vlastní poetiky je výrazné hlavně u Hrabala (díla připravena k vydání: Poupata – zničena) – zakázán, do té doby měl výsadní pozici, byl velmi oblíbený

    • vzniká Obsluhoval jsem anglického krále a Příliš hlučná samota

    • píše bez ohledu na to, aby to prošlo (vynucená možnost psát do šuplíku)

    • má nutkání publikovat, vydává sebekritický rozhovor, kde na sebe bere vinu, přestože žádnou nenese (stál mimo politiku), je kajícný, omlouvá se, je vděčný, že mu komunismus dává druhou šanci

    • je odměněn tím, že „něco“ může publikovat: Slavnosti sněženek, Postřižiny – tyto prózy (masově kupovány) jsou výrazně přepisovány režisérem Jiřím Menzelem (Oscar za Ostře sledované vlaky)

    • 1973 film o stavitelích metra (byla otevřena první linka – komunisticky červená C)

    • Menzel adaptuje příběhy a točí je jako filmy, udělá z nich ještě větší klišé (v jádru všichni dobří – idealizace a harmonizace, která u Hrabala není)

    • Hrabal ukazuje temnou stránku – ukazuje v nás i to špatné

    • Menzel přeinterpretuje v jiné vyznění (filmy jsou ale oblíbenější než knihy)

  • literatura ztrácí dech, ustupuje módním médiím (tradičně film, který získává prestiž – ale i ten postupně ztrácí svou pozici – nový žánr televizní seriál)

  • televize do normalizace dobře zapadá (do kina musíme ven, mohlo by dojít k nebezpečné interakci, u televize jsme izolováni)

Témata, do kterých materiál patří