Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápis ze druhé přednášky předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu I B. Hlavním tématem hodiny jsou různé přístupy k literatuře.

RŮZNÉ PŘÍSTUPY K LITERATUŘE

  • Jaroslav Vlček – první literární historie (začínají Cyrilem a Metodějem až do poloviny 19. st.)

  • Arne Novák – pracuje s předchozími sekundárními prameny

  • pozitivismus nabádá ke vztahu příčiny a následku (vždy jen doplňujeme druhý činitel: Mácha vydal Máj – hledáme příčinu, proč ho napsal)

  • Kult osobnosti autora – vystavují se osobní předměty autorů

  • Generace Ruchovců a Lumírovců je první, která se nechává fotit (Neruda, Vrchlický) – vznikají obrazové dějiny literatury

  • pozitivismus nabouráván nástupem F. X. Šaldou

  • Freud je nový směr (téma snů, něco na pomezí, něco se v nás objevuje, nedokážeme to vysvětlit) – na počátku stojí jeho studie Výklad snů (upozorňuje na snové mechanismy, sen je obrazným znázorněním něčeho) – nové mechanismy: kondenzace, přesun a obrazné znázornění

  • Esej Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci – hledá odpovědi pro to, že je Leonardo génius, hledá v jeho podvědomí, oblasti traumat, utrpení a frustrací, která se vážou na nejranější stádium lidského života (kdy si člověk začíná uvědomovat vlastní já). Da Vinci měl jen matku, která ho velmi opečovávala – tím si měl odbýt všechna erotická traumata, která běžný člověk prožívá až v pubertě nebo déle – proto měl prostor rozvíjet svou genialitu.

  • Ruský formalismus (14 – 15)

  • ozvláštnění („Věc umělecká je věc vytvořená schválně proto, aby vyváděla z automatismu vnímání tím, že cílem tvůrce při tom je její vidění a že věc je uměle vytvořena tak, aby se vnímání na ní zachovalo a dosáhlo, pokud možno, největší intenzity a délky“) a metoda (Viktor Šklovskij), literárnost a dominanta (Roman Jakobson), udělanost díla

  • bude nás zajímat jen text a ne kdo ho napsal

  • Nová kritika (VB, USA)

  • tradice a individuální talent, close reading, mnohoznačnost, paradox, napětí, hřích parafráze

  • zaměřování se na texty samotné, rozbor textu

  • Nietzsche má nový pohled na svět – nezáleží na vnitřním rozpoložení, ale na vlivu společnosti na nás

  • Transsubjektivnost (prolínání – např. všichni se podíváme z okna a vidíme stejné věci) X subjektivizace (každý vidíme něco, co nevidí nikdo jiný)

  • Vznikají návodné obrazy spisovatelé, kteří „učí, jak správně žít“

  • Později postupy a metody, které se snaží složku autora nechat stranou

  • Zjišťujeme, že autor je také důležitou složkou, ale nemůžeme se zabývat jen jím – vrací se jako autorský obraz

  • demokratizace

  • 30. léta: fenomenologie, hermeneutika, strukturalismus, psychologie, sociologické postupy

  • Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1930): konkretizace (místa nedourčenosti); stavba díla: 1) Vrstva jazykových zvukových útvarů; 2) Vrstva významových celků; 3) Vrstva znázorněných předmětností; 4) Vrstva schematických aspektů

  • Martin Heidegger: hermeneutický kruh – fáze:

Témata, do kterých materiál patří