5. Formovani novodobych narodu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
B 0 5 F O R M O V Á N Í M O D E R N Í H O N Á R O D A
Řezník, Miloš. Formování moderního národa.
Úvod – nacionalismus, národní hnutí, modernizace
nacionalismus zde není v souvislosti s negativními konotacemi
synonymum národní identity a národního hnutí, zde ztotožnění s národem hraje dominantní roli ve větší společnosti, všeobecně přijímáno. Národ – nejvyšší společenská hodnota hodna oběti.
Počáteční stádium spočívá v zájmu skupiny německých vědců a vlastenců – propagace národních hodnot a národního vědomí (jen agitátoři, ne většina národa)
Ranný nacionalismus
pojem nacionalismus se vžil až v pol. 20. stol.
NÁROD proměna jeho chápání v čase
Středověk – příslušníci skupin účastnících se na politickém rozhodování, tzn. stavy konkrétní země
Ranný novověk – stále více tak označováno obyvatelstvo, tzn. občané státu.
Příslušníci společenské skupiny – společná etnická příslušnost a jazyk.
Osvícenství - národ = občané (nadaní občanskými právy).
Zde kritérium státní či etnicko-jazykový národ moderní doby (identifikace s národem je dominantní).
důsledek rozpadu starého režimu byla likvidace stavovských přehrad., práva občanů, občanská společnost, probíhalo to ve spojení s modernizací hospodářskou a sociální (industrializace zapříčinila změny v sociální skladbě).
Ne vždy se formování moderního národa vydařilo, nebylo přijato všeobecně, ustoupilo jinému procesu
Formování regionálního vědomí – v ČR moravismus, ve světě alsaská entita (D x F)
Předpoklady ekonomické, sociální, ideové a kulturní
V ranném novověku zemský patriotismus – zemské stavy (např. v luteránských městech přístup k zemským úřadům měla významná část stavovské obce, pocit sounáležitosti s národem dané země dával poměrně široké vrstvě pocit možnosti podílet se na výkonu politické moci)
Předpoklady formování moderních národů
dlouhodobé utváření x nový fenomén – jak zásadní tato změna byla
Primordialistický způsob
vlastní nositelům národního hnutí a národních identit, „iluze nacionalismu“
přesvědčení o objektivní odvěké existenci národa, v průběhu dějin došlo maximálně k úpadku národa a jeho povědomí – nové probuzení = národní obrození
Kvantitativně-evoluční způsob
již existující nacionalismus se velkou měrou rozšířil do všech skupin společnosti
národ tímto ztrácí jakékoliv stavovské konotace
Kulturně konstruktivistický přístup
starší dějepisectví
všímal si hospodářských a sociálních změn méně, dosti subjektivní
Sociálně-kulturní přístup
objektivita největší
klíčovým předpokladem sociální a kulturní změny (průmyslová revoluce)
míra autonomie vnějších podmínek
Vlastnosti národního hnutí
nejvyšší legitimizační síla – v předchozích obdobích i zemsko.stavovská identita, konfesionalistická, státní i dynastická 19. a 20. stol. – násilí lze legitimizovat především a nejlépe státním zájmem
zahrnuje bez rozdílu všechny obyvatele prostoru a orátory jazyka, již od jejich narození
členství v národě je přirozené – demokratická forma skupinové identity
národ není definován – abstraktní konstrukt
práva národa přirozená, založená existencí národa
„národní duch“
kombinace vlastností, potřeba sociální komunikace a mobility
bylo třeba sociálních a ekonomických změn, ale také osvícenských konstrukcí a koncepcí přirozených práv, lidských práv a rovnosti lidí
navázat na dosavadní tradice a formy vědomí