Archeologie - pasivní prezentace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1, výuka na základních a středních školách
- výuka tzv. archeologických období (pravěk,…., celé dějiny)mnohdy volnější charakter
- spíše s oddechem než s výukou
Pouze 1-4 měsíce výuky
Možnosti výuky- a, zvlášť pravěk a zvlášť starověk
Paleolit- ranný středověk (příchod Slovanů)
b, souběžně, synchronizovaně, dějinná posloupnost
paleolit- neolit- doba bronzová
4tis 2tis 800
Starověk Babilonie
Učebnice- teprve po 1989 se stalo to, že pravěk v učebnicích dějepisu napsali archeologové
Problémy učebnic:
a, věcné chyby- v mladší době kamenné keramika na kruhu
b, synchronizace pravěku a starověku
c, všechny procesy v pravěku neprocházejí vývojem a v učebnicích ano
d, více otázek a úkolů pro učitele
e, důraz na pochopení technologie a úroveň života
f, metody archeologické práce
Příprava pedagogů na fakultách- až do 1990 neučily na fakultách archeologové
Formy zatraktivnění výuky- přednášky profesionálních archeologů
- návštěvy archeologických ústavů a expozic
- návštěva archeoparku
- využití moderních pomůcek- filmy , multimediální programy
Snaha by měla být až by se výuka archeologie projevila na ZŠ a SŠ, protože [archeologie je jediným předmětem který nás učí artefaktuálnímu pojetí světa]
Další jsou- hmotná kultura(středověku,……)
- Dějiny umění
2, univerzitní příprava archeologů, antropologů a učitelů
(v antropologii- vývoj člověka, hmotná kultura)
Problémy- neexistence učebnic
- Srozumitelnost učebních textů
- (většina archeologů tímhle ke kulturní historickému schématuhistorie archeologie
měla být schopna přiblížit život v pravěku)
Zahraničí: anglosasové-
C. Renfrew- profesor archeologie v Cambridge
Paul Bahn- publicista o archeologii (jak blafovat o archeologii- jeho kniha)
Společně napsali učebnici o archeologii
3, denní tisk (regionální tisk)
a, problémy- běžný nález zveličován protože tomu nerozumí- nedokáží posoudit hodnotu nálezů
b, základní chyby v údajích- periodizace (neodlišují před letopočtem a od současnosti)
c, Pro komunikaci s médii by měla mít každá instituce tiskového mluvčího
- dnes pouze archeologický ústav m tis. m)
- I tam, kde není tiskový mluvčí, by si archeolog sám měl umět napsat tiskovou zprávu
Tisková zpráva:
Délka- optimální 1 strana
Na počátku – poutavé oznámení o nalezení nálezů
Vysvětlení nálezové situace- co a z kterého období, interpretace nálezu
Kde se nález interpretuje
Informace o výzkumu- Kde to je
- Vedoucí výzkumu
- Tel. Číslo a jméno člověka- který poskytne další informace
4, pasivní prezentace- časopisy
- Různého stupně popularizace a odbornosti
Vědeckopopularizační časopisy 21. století
Vesmír
Dějiny a současnost
- Čtenář si kupuje a je připraven na tento tip textu
- Dlouhou dobu archeologie neměla vlastní populární časopis
U nás
- za války první pokus o popularizační časopis 2001- Karel Sklenář tvrdí, že by tento časopis měl