Artefaktuální archeologie a další
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Artefaktuální archeologie
- podstata je kulturní historie sledování časové posloupnosti
- tradiční archeologie dokládá historické události, ale nezabývá se, jak k nim došlo, hlavní cíl
artefaktuální archeologie je kulturní chronologie
- z pohledu antropologie se jedná pouze zúženou rekonstrukci minulosti
kulturní chronologie se většinou určuje na základě keramiky
Artefaktuální archeologie používá pojmy kulturní proud
příliv nových kulturních prvků
- označení vodní prvky archeologie pro celou artefaktuální architekturu pro pojmy proud a příliv
zkoumá typologické rozdíly mezi artefakty a tím od sebe odlišuje jednotlivé kultury
soustřeďuje se na artefakty- věci „předměty“ (spojitost s uměním)
- časté vykládání etnických skupin, přiřazování k artefaktům
Význam artefaktuální archeologie- 1. vytvořila základní chronologické schéma pravěku
2. umožňuje hodnotit dosažený stupeň vývoje v jednotlivých
etapách lidstva
Nová archeologie (procesuální)
zakladatel: 60léta 20století Luis Binford
1962 - napsal esej: „Archeologie jako Antropologie“ v tom článku říká: zaujetí archeologů
pro kulturní historii jim brání chápat kulturní vývoj tak jak skutečně
probíhal v zaniklých společnostech
- základ poznání- kulturní proces odpověď na otázku- proč se kultury vyvíjeli
zamyšlení nad funkcí artefaktů v celé kultuře a celém ekosystému
- snaží se přiblížit společenským vědám, které se zabývají lidským chováním, a jednoznačně je vědou o člověku
- věří v poznání zákonů kulturních změn nacházení zákonů z minulosti pro použití v současnosti
- v době vzniku měla k dispozici nové vědecké metody: C14
denrogronologie
statistická analýza
počítačové modelování
Význam procesuální archeologie
1. nepodařilo se odpovědět na otázku, které podmínky způsobují kulturní změny Jako reakci na tento
neúspěch Binford vytvořil teorii „středního dosahu“ (přemostění)
aktualistický výzkum- odpověď na otázku jak hmotné předměty dostávají než archeologické nálezy
využití dvou cest: Etnoarcheologie- hmotná kultura u přírodních národů
- úskalí- není jistota že by to bylo dříve stejné jako dnes
: Experimentální archeologie-výroba nástrojů, funkce, replika předmětů-různé cesty ke stejnému výsledku více možností
pokusu jak dospět ke stejnému výsledku v pravěku
Postprocesuální archeologie
- snaha překonat myšlenkově procesuální archeologii
A, Symbolicko strukturální směr počátek 80let 20století
- symbolismus-snaha sledovat význam archeologických materiálů
- zakladatel: Ian Hodder
Hodder odmítá vysvětlovat kulturu a její proměny ekologickou adaptaci na původní podmínky a
namísto toho klade silný důraz na ideovou složku, která je ukryta v symbolické podobě
odmítá systematickou interpretaci a říká: nic se nedá zobecnit, protože v dějinách existuje aktivní