Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Typy paradigmat v archeologii

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Typy paradigmat

1, historické paradigma- Snaha o hledání lidských skupin

2, etnografické paradigma- Inspirace v etnografii

3, evolucionistické paradigma- Z přírodních věd (ne vždy platí)

4, archeologie bez paradigmatu - jen výkopová archeologie

Používá se dvojí metoda

1, snaží se postihnout vývojové období od nejstaršího k nejmladšímu

2, cestou každodennosti po jednotlivých tématech

Málo kdo se do této etapy pustí

Stručné dějiny archeologie v našich zemích

1, období starožitných počátků

- do konce 18 st.

- Archeologické památky jsou v tomto období jen náhodně odkryté- považovány za pouhé

kuriozity starožitnosti

- myšlenkově: většinou je snaha učenců připojovat archeologické nálezy ke známým historickým

událostem (protože historie už existovala archeologie ještě ne)

2, období osvícenské analýzy

- konec 18- poč. 19. st.

- učenci se snaží hledat dokazatelné pravdy v příbězích nashromážděných kronikáři a legendisty

- kritika pramenů

- Rytíř Biener z Bienenbergu označení za otce české archeologie s archeologickými nálezy přímo v terénu

prováděné jsou i vykopávky

soupis archeologických nálezů 1773

Hradec králové- jedna z barokních pevností Biener byl při budování této pevnosti a dohlížel na zemní práce

- byly objeveny hradecké osmičky z doby lužické

Josef Dobrovský

- 1786- uvádí že nálezy jsou „mluvícími doklady“ tedy i historickým pramenem, který může

vypovídat o své době i o době ze které neznáme žádnou historickou zprávu

3, romantická syntéza

- 30. - 60. léta 19. století

- Formování archeologií jako vědního oboru

- situace kdy v období zvednutí nacionalizmu, snaha romantiků zapojit archeologii do společnosti

případně až do politického myšlení

- prakticky- vytváření veřejných sbírek a muzeí- tzv. - gymnazijní muzea v Těšíně a Opavě

- 1817- moravské zemské muzeum v brně- vez archeologických sbírek

- 1818- vzniká NM v Praze

- 1842-1843 - Vocel

Čechy- Vocel- muzeum

Na Moravě- chybí romanticko nacionální motivace- málo sbírek

4, období pozitivistické analýzy

- 70. – 90. léta 19. st.

- V tomto období povyšujeme archeologické hmotné památky za cíl vědeckého bádání (třídí, sbírá, ale neanalyzuje)

- klade důraz na přesnou analýzu hmotných pramenů a později v dějinách archeologie se nazývá jako

artefaktuální archeologie

Vůdčí osobnosti:

J. Smolík- původně byl matematik, nahradil v NM Vocela, je vůdčí osobností, matematika ho v tomto

pozitivistickém směru ovlivnila, redaktor časopisu „Památky archeologické“, zasloužil se o

rozvinutí pozitivistické metodiky

- V tomto období se profiluje Morava, která převzala výzkum Paleolitu

1, Moravský kras- výzkum Jeskyní- J. Wankel- zakladatel moravské archeologie

2, Mimo Moravský kras- severní Morava- K. J. Maška v okolí vrchu Kotouč Jeskyně Šipka čelist

neandrtálského dítěte

Témata, do kterých materiál patří