Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pozornost-studenti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

P O Z O R N O S T

Pozornost je mentální proces, jehož funkcí je vpouštět do vědomí omezený počet informací, a tak ho chránit před zahlcením velkým množstvím podnětů.

Pokud by vědomí nemělo omezenou kapacitu – bylo by zahlceno přívalem podnětů (teplo, světlo, zvuky, proměnlivá stimulace ze svalů, vnitřních orgánů, zejména z mentální aktivity).

Uvědomování všech podnětů by vedlo nejspíš k vnitřnímu chaosu a ochromení.

Základní vlastností pozornosti je selektivita – výběrovost.

Pozornost umožňuje vybírat ty podněty, které si jedinec přeje uvědomovat nebo potřebuje uvědomovat – ostatní ignoruje.

Typy pozornosti

1. Bezděčná pozornost

Vrozeným základem bezděčné (pasivní) pozornosti (je podle ruských psychologů a fyziologů) je orientačně pátrací reflex. BP je pravděpodobně fylogeneticky starší než pozornost záměrná.

Podněty upoutávající BP:

  • Nové podněty a podněty asociované s nebezpečím (klakson automobilu)

  • Intenzivní, pohybující se a měnící se podněty (kvílení sirény nebo signál „hoří“)

  • Změny dobře známých podnětů (výrazné sestříhání vlasů – z dlouhých na krátké = všichni si všimnou, změna oblečení – z nenápadné myšky na elegantní dámu ..)

  • Nezvyklé podněty (zde je vztah k situačnímu kontextu – na náměstí dívka v baletním úboru, historickém kostýmu, A.Dumas líčí jakou pozornost vzbudil d’Artagnan na svém postarším žlutém koni)

  • Podněty kontrastující s okolím (využíváno např. při zvyšování bezpečnosti dopravy = rozsvícená světla semaforu, aut, dopravní značky, oranžové oblečení pracovníků na silnici. Největší pozornost z barev vzbuzuje červená – a to už dětí kolem tří let = nabídnete-li jim pastelky, nejpravděpodobněji si vyberou červenou)

  • Podněty s osobním nebo sociálním významem (naše vlastní jméno, hezké šaty ve výloze či přítomnost sexuálně přitažlivých osob, matky věnují P chování svých dětí, experti zaměřují svou P na informace odborného zájmu …)

Zaměření P je výrazně ovlivňováno emocemi a motivy.

Předmětem BP (neúmyslné) se zpravidla lehce stává to, co souvisí s uspokojováním potřeb, odpovídá našim zájmům, k čemu máme citový vztah.

Je pravděpodobně fylogeneticky mladší než PB.

Souvisí s rozvojem Jáských funkcí.

PZ provází realizaci rozmanitých volních aktivit = je řízena vědomou intencí (záměrem, úmyslem, cílem), úkolem či povinností.

Na její udržování je třeba vynaložit určité úsilí – takže bývá provázena prožitkem duševní námahy.

Záměrná pozornost se podílí na mentálních aktivitách: ostražitost a pátrání

Ostražitost

Je snaha jedince delší dobu soustředěně sledovat percepční pole a dávat pozor na něco, co se může přihodit – „neznámo kdy“.

Jde o situace, kdy se určitý podnět vyskytuje poměrně zřídka, ale je potřeba na něj ihned reagovat (plavčík na přeplněné plovárně musí neustále bedlivě sledovat, zda se někdo netopí).

Témata, do kterých materiál patří