Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vědomí, nevědomí, SPANEK -studenti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VĚDOMÍ – NEVĚDOMÍ A SPÁNEK

Vědomí:

jde o stav organismu, kdy si uvědomujeme události okolního světa, uvědomujeme si tělesné vjemy, své myšlenky i vzpomínky.

Základním předpokladem vnímání a prožívání je tedy to, aby byl člověk „při vědomí“.

V psychologii má vědomí dva významy:

  1. lucidita – jasnost vědomí či bdělost, která je předpokladem vnímání a prožívání

protipólem bdělosti je bezvědomí, případně spánek či narkóza.

  1. specificky lidské vědomí – jsme schopni sebeuvědoměníschopnost sebereflexe –

hovoříme o uvědomování = „vědomí toho, že jsme při vědomí“ = člověk je schopen nejen pociťovat, ale prožívané i sledovat, popisovat a hovořit o něm s druhými lidmi.

Charakteristiky vědomí (podle Williama Jamese):

Vědomí je spojitý proud psychických zážitků, v němž nedochází k žádným ostrým přerušením.I po probuzení se lidé na proud vědomí snadno „napojí“.

Charakteristikou je: kontinuita vědomí

proměnlivost vědomí

Kontinuita vědomí je umožněna tím, že vědomí je osobní = vjemy, myšlenky i zážitky zakouší stále stejný jedinec, kterému „patří“.

Proměnlivost vědomí – žádný mentální stav nebo myšlenku nelze zažít víc než jednou. I opakované zkušenosti s týmiž předměty mají při různých příležitostech rozdílnou kvalitu, což je způsobeno vlivem intervenujících zkušeností (zkušeností jedince).

Funkce vědomí: k čemu nám slouží:

pomáhají člověku přežít a lépe se přizpůsobit okolnímu světu

- do vědomí uložené a ukládané rozmanité psychické pomáhají k přežití a přizpůsobování konkrétním situacím (vjemy, city, myšlenky, rozhodnutí, plány atd.).

Z hlediska přizpůsobení plní vědomí dvě důležité funkce:

  1. sledování

  2. ovládání (plánování, zahajování a řízení různých aktivit)

  1. sledování – sebe sama i okolního prostředí. Zde vstupuje do hry psychická funkce, a to:

p o z o r n o s t – která je selektivní = vybírá to, co bude do vědomí vpuštěno – některé události přednostně vstupují do našeho vědomí a stávají se podnětem k zahájení akce (jinak-zahlcení vědomí-psychické potíže).

Nejvyšší prioritu mají většinou události, které jsou důležité pro přežití (hlad, bolest atd), dále jsou nejčastěji vpuštěny podněty vedoucí ke změně prostředí (začne pršet, potkáme známého …)

  1. Ovládání – jednak sebe sama a okolního prostředí, což lidem umožňuje - plánování, zahajování a řízení rozmanitých aktivit (večerní schůzka se známými, plánování dlouhodobého pobytu v zahraničí…při plánování si lze představovat alternativní „scénáře“, rozhodovat se mezi nimi a zahajovat přiměřené aktivity).

Další funkce vědomí: dle kognitivní psych-z hlediska procesů zpracování informací

  1. osvojování nových vědomostí a dovedností,

  2. podílí se na vyhledávání informací v dlouhodobé paměti,

  3. probíhají v něm některé myšlenkové operace např. srovnávání a rozlišování

Témata, do kterých materiál patří