Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky z přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (412.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Metodologie empirického výzkumu

Didaktický test 8.3.2019

1.řádný termín nejjednodušší

16 otázek (12 minut)- a,b,c,d

Sylabus předmětu +organizace kolokvia

http://www.upss.cz/personalni-obsazeni/

Rene Szotkowski, osobní stránky

heslo 3917

Poznámky z přednášky

  • LIDSKÉ POZNÁVÁNÍ A JEHO METODY

  • ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE

  • KVANTITATIVNĚ A KVALITATIVNĚ ORIENTOVANÝ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM

  • REALIZACE PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMU A JEHO FÁZE

  • VÝZKUMY EX-POST-FACTO A EXPERIMENTY

LIDSKÉ POZNÁNÍ

-je velmi složitým procesem, jež může probíhat nejrozmanitějšími metodami a postupy

Americký filozof Charles Sanders Peirce uvádí čtyři základní metody poznání:

  1. metoda tradice

  2. metoda autority

  3. metoda a priory

  4. metoda vědy

1) Metoda tradice

- založena na pravdách a názorech lidí, kteří tyto názory a pravdy znali a přijímali před námi.

- časté opakování takovýchto „pravd“ většinou způsobuje zvyšování jejich platnosti v očích lidí

Př. NAPOLEON BONAPARTE (napoleonský komplex)

  • ve společnosti často převládá přesvědčení, že Napoleon byl malého vzrůstu. Měl 168 cm. Byl ale vyšší než průměrný Francouz

  • pseudovědecký termín často používaný v „lidové psychologii“

Př. VIKINGOVÉ

  • od nepaměti spojené s rohatými helmami

  • mýtus o vikingských přilbách vznikl na konci 19. století

  • mýtická představa se zrodila při PRSTEN NIBELUNGŮV od Richarda Wagnera

2) Metoda autority

- nejjednodušší způsob, jakým docházíme k přesvědčení, že věci jsou takové nebo onaké, je to, že převezmeme již hotový názor od někoho, komu věříme.

- založena na přijímání určitých poznatků jako pravdivých jen proto, že je vyslovují osobnosti příp. media, která jsou pro nás autoritou

- je ve srovnání s metodou tradice pro lidské poznání důležitější - neměla by být metodou rozhodující

- nekritické poznání založené na této metodě může způsobit značné škody na lidském poznání

Př. metody autority

  1. dítě věří, že ho přinesl čáp, protože mu to řekla maminka

  2. pouštění žilou - dlouhá staletí jeden z hlavních lékařských postupů (od starověku do konce 19.st.)

  3. media - důvěra a nekritické přejímání informací ze současných médií

(např. Pozor - další vlna uprchlíků se valí do Evropy. Současná situace v Italském přístavu. Lodě přiváží tisíce uprchlíků. To šířili senioři po 65 letech věku, přeposílali zprávy atd, skutečný původ fotografie vznikl 7.8.1991 v albánském přístavu Drač - albánští uprchlíci)

3) Metoda a priory

- založena na „shodě s rozumem“ (nikoli shoda se skutečností)

- není možno přesně vymezit, co znamená „shodovat se s rozumem“

- typickým argumentem je „vždyť to dá rozum

- je založena spíše na dojmu a intuici než na pečlivém zkoumání a důkazu.

Př.

  • předci byli přesvědčeni o tom, že myši se rodí ze špíny a žáby z bláta

  • považovali obíhání Slunce kolem Země za fakt (geocentrismus)

  • země není kulatá, ale je plochá (placatozemci) - někteří věří dodnes

  • v Indii zemřou tisíce dětí na následky průjmových onemocnění. Příčin úmrtnosti dějí je celá řada, ovšem až 50% podíl úmrtnosti mají samotné matky (jsou přesvědčené, že když nebudou při průjmu dávat napít, tak průjem přestane)

Témata, do kterých materiál patří