02 Pozemní komunikace 1 - Úvod do pozemních komunikací
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Michal RadimskýÚstav pozemních komunikací
ÚVOD DO POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ
ÚVOD DO POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ
Michal Radimsk
ý
• stezky – nejstarší komunikace (spojení dvou míst). Dnes samostatné
komunikace určené pro provoz pěších (stezky pro pěší), případně
cyklistů (cyklistické stezky)
• cesty jsou jednoduché komunikace, které jsou vybudovány bez
nákladných úprav, jsou buď nezpevněné nebo částečně zpevněné
a nejsou pravidelně udržovány (lesní nebo polní cesty)
• silnice jsou stavěny podle určitých technických zásad a norem, jsou
odvodněny, jízdní pás je zpevněn a udržován
• dálnice a rychlostní silnice jsou směrově rozdělené silniční
komunikace budované výlučně pro rychlou dálkovou dopravu
ÚVOD
• vyspělé techniky ve stavbě silnic za starověku v Egyptě, Mezopotámii,
Římě (90 tis. km zpevněných cest)
HISTORICKÝ VÝVOJ
• úpadek ve stavbě silnic až do 18. století – u nás doba vlády
Karla VI., Marie Terezie a Josefa II
• byla zahájena plánovitá výstavba silnic státních (císařských,
erárních), které byly budovány a udržovány státem a silnic okresních,
stavěných a udržovaných soukromě
• stavba se prováděla štětováním, štěrkováním a popískováním
vozovky
• výnosem byly dány šířky vozovek, podél cest vysazovány
stromořadí
• v polovině devatenáctého století je na území Čech a Moravy
dobudováno téměř 4 tis. státních silnic vhodné podmínky pro
poštovní dopravu
HISTORICKÝ VÝVOJ V ČESKÝCH ZEMÍCH
• v letech 1928 až 1938 vybaveno 16% celkové délky hlavních silnic
neprašnými vozovkami, vhodnými pro automobilovou dopravu
• v tomto období jsme dosáhli v hustotě silniční sítě významné čtvrté
místo v Evropě za Anglií, Francií a Itálií
• 2. května 1939 byla u Průhonic zahájena stavba dálnice z Prahy
přes Brno na hranice se Slovenskem