Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




03 Pozemní komunikace 2 - Návrh trasy pozemní komunikace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.56 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

NÁVRH TRASY POZEMNÍ KOMUNIKACEMichal RADIMSKÝ

• trasou pozemní komunikace (PK) rozumíme prostorovou čáru, 

určující směrový i výškový průběh dané komunikace

• trasa PK je spojnicí středů povrchu silniční koruny v jednotlivých 

příčných řezech tělesa komunikace

• situace – osa (směrové řešení trasy)
• podélný profil – niveleta (výškové řešení trasy)

TRASA PK

NÁVRH OSY PK

• Návrhové prvky osy komunikace

– přímé úseky
– směrové oblouky

• prostý kružnicový
• kružnicový s přechodnicemi
• přechodnicový
• složený

NÁVRH OSY PK

• Kružnicový oblouk

NÁVRH OSY PK

• Kružnicový oblouk

NÁVRH OSY PK

• Přechodnice (přechodová křivka)

– klotoida – silniční stavitelství
– kubická parabola – železniční stavitelství

NÁVRH OSY PK

• Klotoida

NÁVRH OSY PK

• Klotoida – základní vztahy

NÁVRH OSY PK

• Klotoida

NÁVRH OSY PK

• Kružnicový oblouk 

s přechodnicemi

NÁVRH OSY PK

• Přechodnicový 

oblouk

NÁVRH OSY PK

• Složené oblouky

NÁVRH OSY PK

• Točky

NÁVRH OSY PK

• Protisměrné oblouky

– silnice - inflexní motiv (mo = 0 m) nebo mo = min 2*Vn
– železnice - mo = min 0,25*Vn

NÁVRH OSY PK

• Nejmenší dovolené poloměry směr. oblouků

Směrové řešení trasy PK

• návrh směrového vedení trasy

• návrh směrového polygonu

• návrh osy pozemní komunikace

NÁVRH OSY PK

Zásady pro optimální trasu pozemní komunikace•

tečný polygon má být plynulý a rovnoměrný

– podobné délky stran polygonu

– podobné středové úhly

NÁVRH OSY PK

Zásady pro optimální trasu pozemní komunikace•

trasa má stejnoměrně vyhovovat jízdě danou rychlostí a neumožňovat zbytečně 
rychlou jízdu

nedoporučuje se navrhovat úseky složené pouze z oblouků (na inflex) 
s vyloučením přímých (omezené možnosti předjíždění)

nedoporučuje se navrhovat úseky složené z dlouhých přímých; délce přímé by měl 
odpovídat poloměr navazujícího směrového oblouku (viz graf)

Témata, do kterých materiál patří