03 Pozemní komunikace 2 - Návrh trasy pozemní komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
NÁVRH TRASY POZEMNÍ KOMUNIKACEMichal RADIMSKÝ
• trasou pozemní komunikace (PK) rozumíme prostorovou čáru,
určující směrový i výškový průběh dané komunikace
• trasa PK je spojnicí středů povrchu silniční koruny v jednotlivých
příčných řezech tělesa komunikace
• situace – osa (směrové řešení trasy)
• podélný profil – niveleta (výškové řešení trasy)
TRASA PK
NÁVRH OSY PK
• Návrhové prvky osy komunikace
– přímé úseky
– směrové oblouky
• prostý kružnicový
• kružnicový s přechodnicemi
• přechodnicový
• složený
NÁVRH OSY PK
• Kružnicový oblouk
NÁVRH OSY PK
• Kružnicový oblouk
NÁVRH OSY PK
• Přechodnice (přechodová křivka)
– klotoida – silniční stavitelství
– kubická parabola – železniční stavitelství
NÁVRH OSY PK
• Klotoida
NÁVRH OSY PK
• Klotoida – základní vztahy
NÁVRH OSY PK
• Klotoida
NÁVRH OSY PK
• Kružnicový oblouk
s přechodnicemi
NÁVRH OSY PK
• Přechodnicový
oblouk
NÁVRH OSY PK
• Složené oblouky
NÁVRH OSY PK
• Točky
NÁVRH OSY PK
• Protisměrné oblouky
– silnice - inflexní motiv (mo = 0 m) nebo mo = min 2*Vn
– železnice - mo = min 0,25*Vn
NÁVRH OSY PK
• Nejmenší dovolené poloměry směr. oblouků
Směrové řešení trasy PK
• návrh směrového vedení trasy
• návrh směrového polygonu
• návrh osy pozemní komunikace
NÁVRH OSY PK
Zásady pro optimální trasu pozemní komunikace•
tečný polygon má být plynulý a rovnoměrný
– podobné délky stran polygonu
– podobné středové úhly
NÁVRH OSY PK
Zásady pro optimální trasu pozemní komunikace•
trasa má stejnoměrně vyhovovat jízdě danou rychlostí a neumožňovat zbytečně
rychlou jízdu
•
nedoporučuje se navrhovat úseky složené pouze z oblouků (na inflex)
s vyloučením přímých (omezené možnosti předjíždění)
•
nedoporučuje se navrhovat úseky složené z dlouhých přímých; délce přímé by měl
odpovídat poloměr navazujícího směrového oblouku (viz graf)