12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYUČOVACÍ METODY
výuková metoda
= koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených a žáky akceptovaných výukových cílů
= způsoby zaměřeného uspořádání činností učitele i žáka a učebních aktivity žáka
Během přípravy na hodinu si musí učitel stanovit výukové cíle. Na základě těchto cílů poté zvolí vhodné výukové metody. Obecně by se tedy dalo říci, že výukové metody jsou způsoby, kterými učitel vede žáka k osvojení stanovených cílů zahrnujících poznatky a dovednosti, stejně tak jako hodnoty a postoje. Z toho vyplývá, že zvolení vhodné metody je ve výuce stěžejním prvkem.
Výukové metody se dělí různými způsoby v závislosti na autorovi. Jde o doposud nedořešené téma. V základu se výukové metody dělí z několika hledisek. Nejčastěji se setkáváme s dělením podle pramene poznání a typu poznatků, tedy z čistě didaktického hlediska. V tomto případě dělí Maňák (1990, s. 34) metody následujícím způsobem:
DĚLENÍ PODLE MAŇÁKA
A. METODY Z HLEDISKA PRAMENE POZNÁNÍ A TYPU POZNATKŮ – ASPEKT DIDAKTICKÝ
I. Metody slovní
1. monologické metody (vysvětlování, přednáška, vyprávění)
2. dialogické metody (rozhovor, diskuse, dramatizace)
3. metody písemných prací (písemná cvičení, kompozice)
4. metody práce s učebnicí, knihou
II. Metody názorně demonstrační
1. pozorování předmětů a jevů
2. předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností)
3. demonstrace obrazů statických
4. projekce statická a dynamická
III. Metody praktické
1. nácvik pohybových a pracovních dovedností
2. žákovské laborování
3. pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)
4. grafické a výtvarné činnosti
B. METODY Z HLEDISKA AKTIVITY A SAMOSTATNOSTI ŽÁKŮ – ASPEKT PSYCHOLOGICKÝ
I. Metody sdělovací
II. Metody samostatné práce žáků
III. Metody badatelské, výzkumné
C. METODY Z HLEDISKA MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ – ASPEKT LOGICKÝ
I. Postup srovnávací
II. Postup induktivní
III. Postup deduktivní
IV. Postup analyticko-syntetický
D. METODY Z HLEDISKA FÁZÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESU – ASPEKT PROCESUÁLNÍ
I. Metody motivační
II. Metody expoziční
III. Metody fixační
IV. Metody diagnostické
V. Metody aplikační
E. METODY Z HLEDISKA VÝUKOVÝCH FOREM A PROSTŘEDKŮ – ASPEKT ORGANIZAČNÍ
I. Kombinace metod s vyučovacími formami
II. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami
Další možná dělení:
klasifikace dle Lernera:
informačně-receptivní metoda: žákům jsou předkládány hotové informace, které vnímají a zapamatují si je (výklad, vysvětlování, popis, sledování záznamů, demonstrační pokus)
metoda reproduktivní: učitel vytvoří systém učebních úloh, ve kterých se zaměřuje na opakování poznatků (ústní reprodukce, opakovací rozhovor, řešení typových úloh, čtení z mapy, rýsování)
metoda problémového výkladu: učitel formuje problém, žáci se pomocí učitele snaží najít řešení