REVIZOR - GOGOL
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Revizor
NIKOLAJ VASILIJEVIČ GOGOL (1809 – 1852)
- ruský dramatik a spisovatel
- dětství prožil na ukrajinské usedlosti nedaleko Mirhorodu
- po příchodu do Petrohradu pracoval jako drobný úředník
- po prvních literárních úspěších pracoval na petrohradské univerzitě
- kvůli kritice Revizora se odstěhoval do Itálie
- v Itálii přepracoval svá díla a pracoval na díle Mrtvé duše
- zemřel fyzicky i psychicky vyčerpán
- ve svých povídkách popisuje reálné prostředí ukrajinského venkova
- v dramatech a společenskokritických románech nastavoval zrcadlo soudobé ruské společnosti a vvytvářel její karikaturní obraz
LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ KONTEXT
romantismus ve světové literatuře (1. polovina 19. století) – Rusko
- kladl důraz na původnost, osobitost autora, na bezprostřední zážitek a na city a fantazii
- hlavní hrdiny často splývá s autorem a byl to výjimečný, samostatný jedinec
- základním motivem byl konflikt mezi individuem jako tvůrcem snů a ideálů a společností
- obdiv k minulosti, mystice, lidové slovesnosti, exotice a únik do vlastního nitra
- nenaplněná láska
- vznikaly hlavně lyrické balady a poemy (básnické balady)
- Mrtvé duše – román
– paroduje zde absurditu byrokratického systému
– forma pikareskního románu
Edgar Allan Poe (1809 – 1849) – americký romantismus
- Havran – rozsáhlá báseň s tématem smrti krásné ženy
- Jáma a kyvadlo a jiné povídky – hororová povídka OBECNÁ CHARAKTERISTIKA DÍLA
- literární žánr – satirická komedie
- literární druh – drama (divadelní hra)
- literární forma – próza
- literární směr – ruský realismus
ruský realismus
- založen na kritickém poznávání reality, spjat s romantismem (stojí na pomezí)
- umělecká analýza současného člověka
- začíná rozvoj techniky a přírodních věd
- podává pravdivý obraz skutečnosti
- vývoj hlavního hrdiny, někdy je hlavní postava nahrazena kolektivem
- typickými žánry jsou větší prozaické útvary
JAZYK
- jednoduchý k vyjádření charakteristiky postav
- spisovný s hovorovými prvky
- v dialozích je použita hovorová čeština
- slova neutrální i citově zabarvená, scénické poznámky KOMPOZICE
- chronologická bez gradace
- děj se odehrává během jednoho dne
- členění do 5 dějstvích, jednáních
- vypravěč v er – formě
- rok vydání – 1836
- prostředí – ruské město počátku 19. století, první léta vlády cara Mikuláše
- tematika – očekávaný příjezd revizora
- motiv – nešvary společnosti, úplatkářství, podvody
- inspirace autora – u Puškina
- jméno knihy – podle Revizora, který měl přijet do ruského městečka
- adaptace – dílo několikrát zfilmováno, u nás Lábusem
MYŠLENKY
- charaktery postav na principu grotesky
- žádná postava tam není kladná, každá má negativní vlastnosti
- jednotlivé postavy jsou symbolem určitého stylu chování
- autor chtěl v díle upozornit na nedostatky společnosti a na charaktery lidí, které jsou ovlivněny bpenězi a mocí
- lidé dají cokoliv, aby se zatajilo jejich chování a vše jim prošlo
KRITIKA
- mladými lidmi, studenty a pokrokovými literárními kritiky byla hra přijímána s nadšením
- Gogol se stal terčem útoků vyšší společnosti, o níž Gogolova komedie pronesla zdrcující soud
POSTAVY
- Hejtman (Anton Antonovič) – malicherná postava, vystupuje velice solidně; chová se důležitě a fdůstojně; ze strachu jedná bezhlavě jako zbavený vůle, bere úplatky, dostává se do lží, má strach z fkontrol.
- Anna Andrejevna – žena hejtmana, s každým koketuje, zvědavá, marnivá
- Chlestakov – petrohradský mládenec, úředníček, podvodník, povaleč, trochu přitroublý. Hovoří i fjedná bez rozmyslu, využívá hlouposti a strachu úředníků
- Osip – sluha, rád káže mravy, je chytřejší než jeho pán
- Bobčinskij a Dobčinskij – velice zvědaví; podobají se jeden druhému, skákají si stále do řeči
- Poštmistr – člověk prostoduchý až do naivity
- Marja Antonovna – dcera hejtmana, Chlestakov ji požádá o ruku