Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD - Težká hodina

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. ANALÝZA ÚRYVKU

Vybrala jsem si báseň Fotografie, protože mne velice zaujala svým silným obsahem a originalitou. Také jsou zde dobře vidět autorovy použité prostředky.

,,U Topiče ve výkladní skříni

Mezi knihami a obrazy

Visí fotografie.

Kniha je z papíru, i když nejkratší život sní v ní, obraz je z plátna, když nejlépe život zobrazí, ale každá tato fotografie

Strašlivě skutečným životem žije:

Hlad v Rusku! Hlad v Rusku!

Gubernie hřbitovů stavěné z ledu a zimy,

Hromady mrtvolek dětí s břichy nafouklými…“

V úryvku můžeme vidět rým sdružený, zvolání (hlad v Rusku!), cizí výrazy (gubernie), jednoduché verše i složité. Z uměleckých prostředků je to například zdrobnělina (mrtvolka), inverze (břichy nafouklé) a neobvyklé epitetony (skutečným). Jiří Wolker používá v celém díle širokou škálu uměleckých prostředků, hlavně spousty metafor a také stažené tvary- nářečí.

  1. HODNOCENÍ

Kniha mne celkem zaujala. Líbily se mi více básně lyrické, které něco vyprávěly (například Balada o nenarozeném dítěti), než ty epické. Tyto básně mne zaujaly hlavně velmi neobvyklým dějem a zajímavými básnickými obraty. Například báseň Fotografie mne zaujala svou emoční a revolucionářskou sílou. Mám pocit, že Wolker má nadání vyjádřit vše a velmi umělecky. V epických částech jsem se často ztrácela a nerozuměla jsem jim.

  1. ZDROJE

Školní slovník českých spisovatelů- Pavel Dolejší, rok vydání 2004, 5. aktualizované vydání

Literatura pro 3. ročník středních škol, učebnice 3, Didaktis, první vydání, 2009

www.wikipedia.cz/tezkahodina

Témata, do kterých materiál patří