ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ČESKÉ DRAMA VE 20. STOLETÍ
- dramatická tvorba mezi světovými válkami se rozdělila do dvou základních linií, z nichž
první představovala klasický repertoár v tzv. kamenných divadlech, druhá byla divadla
avantgardní
Kamenné divadlo – klasické – pódium, místo pro orchestr, místo pro diváky
Avantgardní divadlo – není překážka mezi pódiem a divákem, divák se může zúčastnit hry,
herec chodí mezi diváky, může si je zavolat na pódium
I. DIVADELNÍ TVORBA KLASICKÁ
- tvorba oficiální (kamenné divadla)
- např. Národní divadlo, Městské divadlo na Vinohradech
- působila celá řada významných dramatiků (Jaroslav Hilbert, F. Šrámek, Otakar Teer,
Otakar Fischer, V. Dyk
- vynikající režiséři – Jaroslav Kvapil, Karel Hugo Hillar
1. Linie s prvky impresionistickými a vitalistickými
- důležitá je celková atmosféra (kulisy, nasvícení, hudba, herci
- záleží na režisérovi, na souhře, na způsobu pojetí
- představitel lyrického dramatu byl A. P. Čechov
- minimální děj, dvě ústřední postavy (mladí lidé, kteří touží po štěstí, lásce…)
Fráňa Šrámek – divadelní hry: Léto, Měsíc nad řekou
Jaroslav Kvapil – Princezna Pampeliška
Bratři Čapkové – Lásky hra osudná
2. Prohloubení psychologie postav
- ovlivněno světovým dramatem
Komorní drama – zakladatelem byl Henrik Ibsen – drama Nora
- jednoduchý děj s jednoduchou zápletkou, v centru dvojice, která řeší základní
mezilidské vztahy
- ovlivnilo také naše dramatiky – Jaroslav Hilbert – drama Vina
3. Vliv kritického realismu (hry s historickou tématikou)
- Alois Jirásek – divadelní hry: Jan Žižka, Jan Hus, Jan Roháč
- Jaroslav Hilbert – Kolumbus, Falkenstein
- ovlivněn symbolismem, o postavení výjimečných jedinců ve společnosti
4. Vliv expresionismu
- zachycuje pocity strachu, úzkosti
- hlavní hrdinové většinou vystupují jako loutky (prudká, křečovitá gesta) nebo jsou
zaměňováni za zvířata, která mají podobné vlastnosti jako lidé
bratři Čapkové – Ze života hmyzu (symbol lidské hrabivosti, kritika měšťáctví)
5. Utopické hry Karla Čapka
Hra Matka - fiktivní rozhovor matky se svým mrtvým otcem a třemi syny, která byli
odhodláni zemřít ve prospěch lidstva
- posledního ze synů matka odmítá poslat do boje, po poznání krutosti nepřítele,
který zabíjí i děti, nastává zlom-matka v závěru hry sama dává synovi pušku,
aby do boje šel
- hra je nejen varováním, ale i výzvou proti násilí a nelidskosti
Hra RUR
- alegorická hra, kritický vztah k přeceňování techniky, úzkost nad budoucností
lidstva (vynález umělého člověka-robota ohrozí existenci lidstva)
Drama Loupežník
5. Dramatická tvorba avantgardních autorů ovlivněných poetismem
- Vítězslav Nezval – Milenci z Kiosku, Schováni na schodech
II. NEOFICIÁLNÍ LIDOVÉ DIVADLO
- zábavné scény, šantány, kabarety
- program kabaretu tvoří montáž různých čísel divadelních (jednoaktovky) a literárních