Kompletní historie literatury a dramaturgie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Baroko (2. polovina 16. stol. – polovina 18. stol.)
Historické pozadí: - 1618 - 1648 - třicetiletá válka; - nejistota, nerovnoměrnost, protikladnost vývoje v Evropě, pocity marnosti a pomíjivosti života; - růst vlivu katolické církve, absolutistické moci panovníka; Architektura: - křivky, vlnění, oblouky, kopule, mohutnost, velkolepost, bohatá vnitřní výzoba (obrazy - zalté rámy, mramor, sochy, ozdoby); - Kryštof a Kilián Diezenhoferové (Loreta, chrám sv. Mikuláše), Jan Santini; Sochařství: - dramatičnost, vnitřní napětí, křečovitá gesta; - Matyáš Braun; Malířství: - světlo a stín, šerosvit- Rubens, Rembrant, - Karel Škréta, Petr brandl; Hudba: varhany, fuga, - J. S. Bach, G.H. Händel, J.V. Stamic; - chrámová hudba J.J. Ryby; Literatura: aktualizace typicky středověkých žánrů- legenda, duchovní píseň, epos, traktát Baroko: - asi barocco - nepravidelná perla, původ slova nejasný - od pol. 16.st ve Španělsku, šíří se do Itálie, během 17. st. do Evropy; znaky: - touha po poznání, smyslnost, smyslovost+ nevíra v pozem. svět, pomíjivost, marnost života+ skutečnost zobrazována za pomoci alegorií a symbolů+ fantazie a víra nad rozumem+ vlastní nitro, odvrat od přírody+ mysticismus, duchovnost (pravda člověku zjevena)+ monumentalita (snaha ohromit člověka, důraz na citovost)+ zásada kontrastu (ďábel x bůh, chudoba člověka x nádhera chrámů) - evropské baroko (16.-18.st.): ITÁLIE: Torquato TASSO- Osvobozený Jeruzalém- hrdinský epos, křížová výprava ŠPANĚLSKO: Pedro CALDERON DE LA BARCA- Život je sen; Zalamejský rychtář - drama ANGLIE: John MILTON- Ztracený ráj- epos, biblické NĚMECKO: Hans Jakob Christoffel von GRIMMELSHAUSEN-Dobrodružný Simplicius Simplicissmus - román, (simplicius – prosťáček) EXILOVÁ TVORBA:Pavel SKÁLA ZE ZHOŘE- Historie církevní; Pavel STRÁNSKÝ ZE ZAP- O státě českém Jan Amos KOMENSKÝ -zásady: 1. vzdělání pro každého bez rozdílu pohlaví, původu 2. vyučování v mateřském jazyce 3. zásady názornosti 4. postupovat od jednoduššího k těžšímu 5. učení logické nikoli mechanické 6. odmítal tělesné tresty, škola bez kázně > výchovné tresty; nábožensko-filozofické spisy: Labyrint světa a ráj srdce; Hlubina bezpečnosti; Listové do nebe pedagogické spisy: Velká Didaktika; Brána jazyků otevřená; Orbis Pictus; Informatorium školy mateřské; Škola hrou pansofická díla: Všeobecná porada o nápravě věcí lidských českobratrské spisy: Kšaft umírající matky jednoty bratrské rozvoj českého jazyka: Poklad jazyka českého; Kancionál – zpěvník; O poezii české DOMÁCÍ LITERATURA: oficiální literatura- Bohuslav BALBÍN- Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého; Učené Čechy Básníci: Bedřich BRIDEL- Co bůh? Člověk?; Adam Václav MICHNA Z OTRADOVIC- Svatoroční muzika; Loutna česká; Chtíc, aby spal - snahy "očisťovat jazyk" – puristé Václav Jan ROSA- Čechořečnost; Josef Václav POHL- Gramatika českého jazyka pololidová- František Jan VAVÁK - písmácké paměti; Václav František Kocmánek- interludia ústní lidová slovesnost- rozvoj jarmareční neboli kramářské písně, sociální a lyrické písně,balady- Osiřelo dítě, pohádky, pověsti, říkadla, přísloví, hádanky - lidové drama, loutkové divadlo: Matěj KOPECKÝ- Faust; Don Juan