Literatura 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
spisovatelé, kteří nepodporovali režim, byli zastřelení
- v některých svých dílech, např. v Psím srdci totalitní sovětský systém kritzoval
Psí srdce (1925)- novela příběh s prvky antutopie
- odehrává se v době těsně po revoluci
- úředně zakázáno, při domovní prohlídce zabaven i jeho rukopis
- poprvé mohl vyjít až 30 let po autorově smrt, navíc pak jen v západních zemích
- námět psa, jemuž byla v rámci výzkumu lidských omlazovacích schopnost voperována
lidská hypofýza, že se z něj metamorfoval člověk
- Barykov je velmi agresivní, neposlouchá a nerespektuje svého stvořitele
- Spolčí se s revolucionáři a ohrožuje profesora a jeho práci – profesor ho mu si reoperovat –
vrát mu psí podobu
- revoluční vize „nového sovětského člověka“ je pouhou utopií – špatně lidské vlastnost
nelze revoluci vymýtt
Mistr a Markétka- román publikovaný až 30 let po autorově smrt, v roce 1967
- pracoval na románu od roku 1929 dokončil ho těsně před smrt, téměř slepý a smrtelně
nemocný
- kniha původně dostupná pouze v rámci undergroundu jako samizdat, po mnoha letech
vyšla cenzurovaná verze jako seriál v časopise
- Mistr a Markétka je považován za nejlepší ruský román 20. stolet
- Bulgakov musel román napsat znovu zpamět, poté co sám spálil jediný rukopis
- inspirační zdroje: Goethe-Faust – shrnut starého sporu „rozumu a citu“ o lidskou duši –
Gogol
- fantastcko-humoristcká část – F. M. Dostojevský
- Kristův příklad jako vodítko při uspořádání lidského soužit
- magickým realismus: reálné místo a prostředí, vystupují nadpřirozené postavy, autor
využívá mýty, legendy, báje, není poznat hranice mezi snem a skutečnost
- v díle se odehrávají dva konfikty, prvním je Mistrův román – zda bude uznán nebo ne
- druhým je kouzelník Woland – reálno /nadpřirozenost (sny se často prolínají se skutečnost,
a to tm, že Woland vsugerovává lidem to, co mají ukryto ve svém myšlení
- hlavní dějovou linií je milostný příběh Mistra a Markétky
- další dějovou linií je příběh kouzelníka Wolanda s družinou (Korovjev, Azazelo, kocour
Kňour)
- odhaluje v lidech jejich skryté vlastnost tm, že splňuje návštěvníkům svých fantastckých
představení jejich tajné sny o blahobytu
- poslední dějová linie – konfikt pravdy a práva v dialogu římského místodržícího Judeje
Piláta Pontského s Ješuou-Ježíšem, jehož má Pilát prot svému přesvědčení vydat na smrt
Absurdní drama
z latnského absurdus = nesmyslný, sluchu nepříjemný
Charakteristika absurdního dramatu
= antdivadlo – směr vzniká v 50. letech 20. stolet
- ve Franci v souvislost s existencialismem – původně určeno pro pobavení intelektuálů
- skutečnost se zobrazuje jako nesmyslná
- hry nemají souvislý děj, chybí charakteristka postav
- (postavy nejednají logicky)
- dramatu chybí děj a zápletka