moderní revue + protispolečenští buřiči
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
DEVÁTÁ VLNA (1930) – písňovost, prvky modlitby, vědomí blížícího se konce, intimní lyrika. „Čistá a svěží jako rosa ranní, jak jarní květ, jak ptáčka zaťukání buď píseň Tvá, v níž zpívá slast i sten. A posléze, když úděl dovršen, do ticha velkého jdi beze slova, tak jako pták se umíraje schová, nebo píseň, která nitro rozvlní, teprve příští ticho doplní.“
Próza:
novela KRYSAŘ(1915)
Drama:
ZMOUDŘENÍ DONA QUIJOTA(1913) – lékárník a farář se snaží vyléčit Quijota z pošetilosti – spálí mu dobrodružné romány. Quijote dlouho nepřežije své bolestné poznání (sám sebe ideály oklamával) a umírá (bez ideálu nemůže žít).
FRANTIŠEK GELLNER (1881 – 1914)
Básník, prozaik, buřič, bohém
Narozen – Mladá Boleslav, studoval gymnázium, technika ve Vídni (nedokončil)
Malířství v Mnichově, Drážďanech a Paříži. Zemřel na frontě.
PO NÁS AŤ PŘIJDE POTOPA!(1901) – výsměch společnosti, ironie, výsměch života spol. vrstev, snaha se vyčlenit, individualismus, ironický postoj, bolest zlomeného srdce, písňovost, návaznost na kramářskou píseň
RADOSTI ŽIVOTA(1903) – písňovost (některé verše i zlidověly), ironický postoj ke světu, touha po silném citu.
KAREL TOMAN (1877-1946)
Vlastním jménem Antonín Bernášek
Narodil se v Kokovicích na Slánsku
Básník, začínal velkou revoltou -> zklidňuje se, vyznává celkovou harmonii světa – příroda, promítá se mu tam minulost i budoucnost
Vnímání národa (generace před námi, po nás)
Studoval práva – nedokončil, hodně cestoval – Paříž (pěšky), Anglie, Německo, Holandsko
POHÁDKY KRVE (1898) – sbírka poznamenána symbolismem, motiv zklamané lásky
TORZO ŽIVOTA (1902) – život přináší zklamání, ale měli bychom mu přesto zůstat věrní, neměli bychom jen plakat ale být optimisté -> pořád máme to torzo – touha být, něco sdílet
MELANCHOLICKÁ POUŤ (1906) – proplouvání životem, pocity vyděděnce, motiv domova – pro něj důležitý, cestování ztrácí význam, když se nemáme kam vrátit
SLUNEČNÍ HODINY (1913) – vyšší stupeň harmonizace, oslavování tuláctví
VERŠE RODINNÉ A JINÉ (1918) – dvě roviny: reálná – běžný život
Symbolická – vnitřní pohnutky, specifické vidění světa básníka
sbírka MĚSÍCE (1919) – vrchol harmonizace, 12 básní – každá věnována jednomu měsíci, vazba na domov – obracení k minulosti, vazba na zvony – patří k nám, venkov, národ, zemědělská práce, přimknutí k rodné zemi, příroda, opět se tam objevují 2 roviny
HLAS TICHA (1923) – ohlas na 1. světovou válku
STOLETÝ KALENDÁŘ (1926) – ztotožňuje se se všemi vagabundy světa, motiv poutníka, klíčovým slovem je svoboda
Úzké spětí s Josefem Václavem Sládkem a Janem Nerudou
FRÁŇA ŠRÁMEK (1877-1952)
Ve své době byl velice uznávaným básníkem, prozaikem i dramatikem