Národní Obrození II. Etapa zápisy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Etapa
1805–1830 preromantizmus
vytváří se jazykový program národního obrození
cílem bylo vytvořit základy české vědy a kultury a dokázat, že se čeština vyrovná jazykům vyspělých kultur
klíčovou roli sehrál jazykovědec Josef Jungmann, který organizoval činnost dalších obrozenců a stvořil první české učebnice literatury
probíhá masivní obohacování slovní zásoby (nová slova, přejímání z cizích jazyků)
tvorba odborné terminologie (v botanice, zoologii či anatomii)
Josef Jungmann, František Palacký, Jan Kollár, Pavel Josef Šafařík, Václav Kliment Klicpera, František Ladislav Čelakovský aj.
Josef Jungmann
jazykovědec, hlavní osobnost II. etapy NO
dlouholetý středoškolský profesor na gymnáziu v Praze, později rektor pražské univerzity
zemřel na tuberkulózu
má zásadní podíl na rozvoji české slovní zásoby a tvorbě nových českých slov, překládal z angličtiny, francouzštiny či němčiny, chtěl tím dokázat, že je čeština stejně vyspělá jako významné evropské jazyk
Slovník česko-německý
pilíř české jazykovědy, základ pro utvářející se normu češtiny
slovník měl 5 svazků a obsahoval přes 120.000 slov
jaké způsoby používal Jungmann k obohacování zásoby? jím vymyšlená slova – např. záře, úsvit, hvězdárna, časopis aj.)
Historie literatury české
přehled spisů českých ,národní historie
psáno česky
knihopis= je soupis českých prvotisků
jak se dělil vývoj české literatury = do šesti období, vyzdvihuje prvotní české básnictví, cení si nářečí
Slovesnost
nauka o výmluvnosti, vázaná řeč
učebnice slohu, literatury a čítanky
Jungmann ji napsal poté, co byla čeština zavedena jako učební předmět na gymnáziích)
tři stylové roviny (styl prostý, nižší a vysoký)
Rozmlouvání o jazyku českém
jazyková stať, ostře kritizuje češtinu své doby
ve které rozmlouvají Daniel Adam z Veleslavína s Čechem doby Jungmannovy
Veleslavín je v šoku z toho, v jak špatném stavu se čeština nachází a že Čechovi ani pořádně nerozumí
Němec, který jejich rozhovor slyší, radí Veleslavínovi, ať nevěší hlavu, že je o češtinu potřeba pečovat
že je jako planý stromek – pokud se o něj staráme, sklidíme sladké plody = dokonalý jazyk)
Jan Kollár
Slovák píšící česky
jazykovědec, básník, archeolog, sběratel a vydavatel lidové slovesnosti profesor slovanských starožitností (= archeologie) ve Vídni
Slávy dcera – ozpěvuje zde Mínu jako dceru bohyně Slávy, slovanskou minulost a truchlí nad současností a zánikem Slovanů pobaltských
Mína s Milkem putují po oblastech, které byly osídleny Slovana časoměrný předzpěv + 645 sonetů
znělky v 5 zpěvech, po-jmenovaných podle řek – Sála, Labe, Rén, Vltava, Dunaj, Léthé (Slovanské nebe), Acheron (peklo)
jsou to řeky které protékaly slovanským územím
Pavel Josef Šafařík