Distribuční strategie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový mix – distribuce, propagace
Distribuce
Cesta, kterou se dostává zboží od výrobce až k zákazníkovi
Proděj v maloobchodě, velkoobchodě, přímé obchody nebo přes obchodního zástupce
Součástí je i přeprava zboží, skladování, servis či poskytování úvěrů
Prodejní cesty
Přímá
Výrobce -> zákazník
Výhody – levnější
Nevýhody – výrobce je daleko od zákazníka
Nepřímá
Výrobce -> mezičlánek -> zákazník
Výhody – lepší dostupnost prodeje
Nevýhody – je to drahé, každý mezičlánek si nechá za svou práci zaplatit
Typy maloobchodu
Super a hypermarkety
Supermarket – do 2 500 m2
Hypermarket – nad 2 500 m2
Především potraviny + drobné průmyslové zboží
Velká parkoviště
Nízká obchodní přirážka
Množstevní slevy
Prodává se zde zboží pásové výroby
Diskontní prodejny
Sortimentně specializované pouze nejběžnější a nejprodávanější zboží za nízké ceny
Minimální marže
Obchodní domy
Vichr v Praze, Bílá Labuť
Vznikly, aby zákazník nakoupil vše potřebné pod jednou střechou
Nákupní střediska
Staví se na okraji města
Potraviny, malé nezávislé prodejny
Každý obchůdek má svého majitele
Velký počet zákazníků
Prodejny denní potřeby
Jsou zákazníkovi blízko
Potraviny, papírnictví
Vysoké ceny
Prodlužují otevírací dobu na 7 dní v týdnu
Večerky, někdy i nonstop
Specializované prodejny
Na určitý druh zboží nebo značku – klenotnictví, zverimex, sexshop, Nike
Vyšší ceny, ale zboží by mělo být kvalitnější
Katalogové prodejny
Velkoobchod
Nakupuje výrobky za účelem dalšího prodeje maloobchodům
U některého druhů zboží je tento mezičlánek nevyhnutelný
Výhody
Široký sortiment zboží od mnoha výrobců
Vybaveny potřebným skladovým zařízením
Jsou zákazníkovi blíž než výrobce
Přebírá rizika zkažení, ukradení a eventuelně i nezaplacení
Nevýhody
Velkoobchod může zkrachovat a nezaplatit za zboží
Typy
Cash-and-carry (zaplať a vypadni) – musím zaplatit v hotovosti a sama si odvést
Dropchiper – neskladují
Policový velkoobchodník – pronajatý obchůdek, zboží za velkoobchodní ceny
Pojízdný velkoobchodní – hodně rozšířem v zahraničí
Komisionáři a agenti – nesou minimální odpovědnost, když ho neprodají, tak ho vrátí zpět, pracují na provizi
Funkce prodejních cest
Prodejní
Ovlivňují transakce mezi výrobci, mezičlánky a zákazníky
Stará se o to, jak obchodníci nakupují zboží, prodávají zboží, vyhledávají zákazníky a přebírají rizika
Logická – činnosti, které jsou potřebné k zajištění výrobku, aby se dostal od výrobce k zákazníkovi
Podpůrná – má zjednodušit a usnadnit pohyb zboží od výrobce k zákazníkovi
Franchesing – mateřská firma poskytuje licenci Frenčízu, která opravňuje další firmy podnikat pod jménem a za pomoci mateřské firmy
Propagace