Marketing - vliv, vývoj, strategie a analýzy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketing = vývoj, vliv, strategie a analýzy
Marketing
Nauka o trhu a obchodě
Proces řízení, zajišťující poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb lidí
Společenská věda
Vývoj
Výrobní podnikatelská koncepce
Propagátory byli Tomáš Baťa a Henry Ford
Využívali pásovou výrobu
Čím levnější výrobek, tím lépe se prodává
Výrobková koncepce
Období přípravy o propuknutí světové hospodářské krize
Sílí nezaměstnanost
Kvalitní zboží si svého zákazníka vždycky najde
Prodejní koncepce
Po 2 sv. v. je obrovský rozmach masmédií (TV, rozhlas)
Výrobek se prodá daleko lépe, má-li dobrou reklamu
Marketingová
Založená na zpětné vazbě
Nejprve poznat potenciální zákazníky, jejich potřeby, možnosti a teprve potom vyrábět
Sociální koncepce
Navazuje na předcházející
Rozšířená o zájmy společenské, a to v oblasti ochrany životního prostředí a zdraví lidí
Koncepce marketingových vztahů
Zaměřena na vytváření a udržení prospěšných vztahů se zákazníkem
Nejlepší marketing je ten, co za nás dělají naši zákazníci
Podstata
Usilování o nalezení rovnováhy mezi zájmy firmy, zájmy zákazníka a společenskými zájmy
Marketing se snaží poznat potřeby zákazníka, být lepší jak konkurence a vcítit se do zákazníka
V dnešní době je nabídka vyšší jak poptávka, a proto se pro firmy otázkou číslo jedna stává boj o zákazníka
Funkce
Informativní a komunikativní – informuje zákazníka o existenci výrobku
Koordinační – komunikace mezi výrobcem a zákazníkem
Analytická – analyzuje vlivy, které působí na firmy i zákazníky
Vlivy
Vnitřní
Organizace a řízení
Vybavenost
Finanční situace
Vnitřní konkurence
Technický rozvoj
Lidské zdroje
Umístění podniku
Image firmy
Vnější
Mikro prostředí
Zákazníci – ekonomické subjekty, které odebírají zboží od firem
Konkurence – firmy, které vyrábějí stejné zboží
Partneři – spolupracují s námi
Veřejnost – skupina lidí, která ovlivňuje chování podniku
Místní komunita – úřady, podnikatelé, vtahy mezi lidmi
Zájmové skupiny – Hnutí zelených
Sdělovací prostředky – televize, noviny
Zaměstnanci podniku – má-li kladný vztah k podniku, pracuje lépe
Široká veřejnost
Makro prostředí
Ekonomické problémy – ovlivňují možnost podniku nabízet statky a služby
Demografické vlivy – zabývají se obyvatelstvem
Přírodní vlivy – každý stát má jiné
Technologické vlivy – rychle se mění, a proto musíme jít s dobou, jinak nás konkurence předběhne
Kulturní a sociální vlivy – řada faktorů, které vyplývají z hodnot, zvyků a preferencí lidí
Politické vlivy – jsou tvořeny legislativou
Marketingový MIS (marketingový informační systém)
Primární informace – získané speciálně pro potřeby marketingu, jsou drahé
Sekundární informace – původně zjištěny pro jiný účel, a proto nejsou přesné, jsou levné
-
Vnitřní zdroje – zjišťuje si firma sama uvnitř podniku
-
Vnější zdroje – zjišťují se mimo firmu, třeba na internetu, z TV nebo ze statistických ročenek
-