MARKETINGOVÝ MIX
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Význam ceny: a) pro spotřebitele - jakou sumu musí vynaložit na určité zboží
b) pro výrobce - je nástrojem marketingu, který tvoří příjmy podniku
c) pro makroekonomii - je součástí trž. mechanizmu (uvádí do rovnováhy Na a Po), souvisí s inflací
Metody stanovení ceny
1. nákladově orientovaná cena – často se užívá. Náklady členěné podle vztahu ke změnám objemu výroby:
a) fixní – nájemné, splátky úroků, platy administrativních pracovníků
b) variabilní – proporcionální (úkolová mzda dělníků, př. mater.), progresivní (na reklamu),
degresivní (na tisk vizitek, dopravu, spotřeba energie)
c) indiferentní – nejsou k objemu výroby v žádném vztahu (neočekávané škody, manka)
Celkové N = součet položek uvedených nákladů, Cena = celkové náklady + zisk výrobce (+DPH)
2. cena podle konkurence – podnik stanoví ceny většinou stejné jako konkurence
3. cena podle hodnoty vnímané zákazníkem – vychází z marketingové koncepce podniku.
Cena se stanoví podle toho, jakou hodnotu má výrobek nebo služba pro kupujícího
(např. auto – zákazník uvažuje o ceně, vlastnostech, značce, servisu, prestiži)
4. cena orientovaná podle poptávky – vychází z teorie poptávky – jestliže cena vzroste, poptávka klesne
Míru závislosti změny poptávaného zboží na změně ceny nazýváme elasticita poptávky
5. konkurzní a smluvní cena Smluvní cena = dohoda kupujícího a prodávajícího – umělec. dílo, nemovitost…
Konkurzní řízení = výběr z nabídky firem (např. stavební firma)
Změna ceny – SLEVY
1. SKONTO = srážka při platbě – dřívější zaplacení faktury nebo při placení v hotovosti
2. množstevní RABAT = kvantitativní srážka – snížení ceny při nákupu většího množství zboží
(nejčastěji poskytuje výrobce nebo velkoobchod maloobchodu)
3. sezónní srážka – nákup zboží mimo sezónu je levnější (cestovní kanceláře, letenky, hotely)
4. funkční srážka – výrobce ji poskytne obchodníkovi, který za něj prodává v zemi, kde výrobce nemá
zastoupení nebo maloobchodník zboží umístí na nejlepším místě prodejny
(u pokladny, regál ve výši očí nebo na kraji uličky)
5. prémie – pravidelným zákazníkům, (koupí zboží v předem stanovené výši,
na konci roku dostanou prémii, pokud stanovenou částku překročí)
6. prodej na protiúčet – zákazník při nákupu nového výrobku nabídne prodejci starý výrobek (auta)
Strategie stanovení ceny
• vysoká cena při uvedení výrobku na trh (pak postupné snižování ceny, skimming – slíznout smetanu)
• nízká cena při uvádění výrobku na trh (očekávání masového prodeje = start podnikání)
• stanovení cen ve výrobních skupinách
• následování ceny konkurence
• cena se mění s přihlédnutím k psychologii zákazníka (ze 100,- na 99,-)
Použití rozlišných cen
• různé ceny pro různé zákazníky (různé vstupné děti, studenti…)