Marketingový výzkum + segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový výzkum
= souhrn aktivit, které zkoumají části marketingové praxe (trhu, výrobků, distribučních cest, cen, chování zákazníka)
- store-check = osobní průzkum u konkurence
- když si firma není jista s některým marketingovým rozhodnutím
- firma je připravena podle výzkumu změnit rozhodnutí, strategii
- firmě se musí vyplatit na náklady marketingový výzkum
- marketingový výzkum – je to součást výzkum, ale má krátkodobější charakter
Kdy marketingový průzkum?
- když si firma není jista s některým marketingovým rozhodnutím (nutné další informace)
- firma je připravena podle výzkumu změnit rozhodnutí, strategií
- firmě se musí vyplatit na náklady marketingový výzkum
Výzkum
1) od stolu
2) v terénu
a) předběžný – ze sekundárních informací
b) segmentační – výběr skupiny zákazníků (podobné znaky)
Metody výzkumu
a) pozorování - scanner
b) pohovor – na ulici, v obchodě, doma, telefonem
c) písemný dotazník – hlavní myšlenka, logický sled otázek, jasné formulace, vliv psycholo-
gických faktorů, neomezovat dotazovaného, kontrolní otázky
d) experiment – v laboratorních podmínkách (několik skupin – odlišný přístup – sledování
reakce)
- v terénu (např. supermarketu)
1. pozorování – scanner – užívá se v hypermarketech a supermarketech – sledují se reakce
zákazníků na různé akce (vzorky), změnu cen, změnu v umístění
a) přímé
b) nepřímé - dělá se následně (reakce lidí, odpadky v kině)
c) laboratorní - simulace, uměle navodíme danou situaci
d) přirozených podmínkách
e) zjevné
f) skryté - nevíme, že je on pozorovatelem
2. pohovor – respondenti
a) individuální – 2
b) skupinový – Ø 5 – 6 osob, max. 10
c) řízený – předem připravené otázky v pořadí
d) neřízený – jednoduchý rozhovor (něco navíc)
e) osobní – ulice, obchod, domov
f) telefonický – rychlé, drahé
g) elektronický – nejlevnější, rychlý
3. písemný dotazník – hlavní myšlenka, logický sled otázek, jasné formulace, vliv
psychologických faktorů, neomezovat dotazovaného (varianty),
kontrolní otázky, nerozptylovat paměť (moc dlouhé věty, otázky),
nezahajovat důvěrnými otázkami (příjmy, věk), nenavádět k odpovědi,
4. experiment - v laboratorních podmínkách (několik skupin – odlišný přístup – sledování
reakce)
- v trénu
- před – pretest
- po – postest
- pozorování
- dotazník
Pro sběr primárních dat se často užívá dotazník - soubor různých otázek uspořádaných
v určitém sledu
- předložen respondentovi – vyjádří osobní
názor odpovědí
Dotazník
= soubor různých otázek uspořádaných v určitém sledu
- předložení respondentovi = vyjádří osobní názor odpovědí
Pravidla pro sestavování dotazníků
- jasná formulace
- logický sled otázek
- neomezovat dotazovaného (varianty)
- nerozptylovat paměť
- nezahajovat důvěrnými otázkami