1. Trh a tržní hospodářství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Trh a tržní hospodářství
Trh
místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a utvářejí se ceny zboží.
(zboží je statek nebo služba určená ke směně na trhu)
Subjekty trhu:
domácnosti – nakupují statky a služby, které slouží k jejich uspokojení
podniky – vyrábí statky a slubžby s cílem prodeje
stát – nakkupuje statky a služby pro státní organizace (školství, zdravotnictví, armáda, policie)
Druhy trhu
Trh statků a služeb:
trh kapitálových statků – stroje, materiál
trh spotřebích statků – domácnosti
Trh práce:
setkává se zde nabídka práce a pracovních míst (domácnosti) a poptávka po určitých místech a určité práci (podniky)
Trh financí:
na tomto trhu působí banky
-
na jedné straně se finance nabízejí (půjčky) a na druhé straně se po půjčkách a vkladech poptává
peněžní trh – obchoduje s krátkodobými papíry a úvěry
kapitálový trh – obchoduje s dlouhodobými cennými papíry a úvěry
devizový trh
trh s drahými kovy (zlato, stříbro, platina)
Konkurence na trhu
Dokonalá konkurence
Jedná se o takovou situaci, kdy všichni nabízejí své zboží na trhu za rovných podmínek přístupu na trh (stejné zboží za stejné ceny).
Nedokonalá konkurence
Se rozděluje na:
Monopol – jeden prodávající má výhradní postavení na trhu, je těžké se na takovýto trh dostat. Monopol diktuje cenové podmínky.
Oligopol – seskupení více dominantních firem, např. trh s auty
Cenová konkurence – dumpingové ceny: prodávající prodává za cenu nižší, než jsou jeho náklady na výrobu.
Ekonomické problémy trhu
Co se bude vyrábět
- určeno poptávkou spotřebitelů, rozhodnutím věc si koupit
- výroba zboží s vysokou poptávkou -> vysoké zisky
- peníze kupujících – výplata mezd zaměstnancům (spotřebitelům)Jak se bude vyrábět
- určeno konkurencí mezi různými výrobci
- snaha o minimální náklady a nejefektivnější výrobní metodyPro koho se bude vyrábět
- určeno poptávkou a nabídkou na trzích výrobních faktorů
- trhy faktorů určují jejich ceny – mzdy, půdní renty, úrokové sazby, zisky
Nabídka
- množství zboží, které chce prodávající prodat za určitou cenu (co nejvyšší cenu)
Zákon nabídky:
Čím je cena určitého zboží vyšší, tím více výrobci přichází na trh – nabídka roste.
Je-li cena na trhu nízka, nabídka se snižuje – výrobci nemají zájem prodávat za nízké ceny.
- graf: cena N
množství
Faktory ovlivňující nabídku:
Změny cen alternativních statků
Ceny vstupu (náklady)
Změny výrobních podmínek
Druhy nabídky:
Agregátní nabídka – nabídka všch statků a služeb
Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce
Dílčí nabídka – nabídka jednoho druhu výrobku
Mezní nabídka – je určena nejnižší cenou, za kterou je výrobce ochoten zboží ještě prodat
Poptávka
- množství zboží, které chce kupující koupit za určitou cenu (co nejnižší cenu)