1. Moliére, Lakomec
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Typy promluv – monology, dialogy, repliky, scénické poznámky
Část
spisovný, archaismy, psané formou prózy (proto se v tu dobu neuchytila)
satira, ironie
metafory, hyperboly (nadsázka, zveličení)
zdrobněliny (penízky) a básnické výrazy (tuze, leč)
detailní (dějová) charakteristika postav;
komediální a důvtipné zápletky; úsměvná nedorozumění;
místy velmi emotivní jazyk hlavní postavy (Harpagona)
archaismy a zastaralá slova, vulgarismy, ale i nespisovný jazyk
metafory
Věty zvolací: Ale teď se spasme!, Jsem zničen!, Zabili mě̌! – navození dojmu zmatku, hysterie dialog Kleana a Čipery, monolog Harpagona
(vbíhaje...) scénická poznámka
opakování slov krátce za sebou = epizeuxis: Chyťte ho! Chyťte ho!
řečnické otázky: Kdo to může být?, Kdo je to?, Kde vězí?
přechodník ve scénické poznámce: chytaje
citoslovce: Ó, Ach, Achich!
nedořečenost: taškáři...
personifikace: vy moji hodní přátelé (= peníze)
zdrobnělina: chudinky penízky
apostrofa: Mé chudinky penízky!, Oloupili mě o vás...
Literárněhistorický kontext
Autorem je Moliére, vlastním jménem – Jean Babtiste Poquelin
Slavný autor komedií
Pocházel z bohaté rodiny, matka brzy umřela, otec na královském dvoře
Odtrhl se od rodiny a šel k divadlu
Pseudonym Moliére, aby nedělal rodině ostudu
Nedostudoval práva
Cestoval po venkově, hrál divadlo
Psal komedie i frašky
Zesměšňoval pokrytectví, šlechtu, snobskou morálku
Dílo: Tartuffe – komedie, stejné postavy jako v Lakomci
Lakomec – čerpal z antiky
Zdravý nemocný – komedie
Comediea doll´ arte
= komedie profesionálních herců
př. Sluha dvou pánů, Poprask na laguně (Carlo Goldoni)
stručný obsah (dějová linka)
omezené postavy
humor, nadsázka, improvizace
jednoduché, vtipné → nižším vrstvám
velmi oblíbené
Itálie, 18. století
KLASICISMUS
Umělecký směr aristokracie inspirován antikou
Vznik v absolutistické Francii v 17. století v reakci na citové až vášnivé baroko -> převládal ve velké části Evropy až do konce 18. stol.
Charakteristika
Zdůrazňuje střízlivý rozum, racionalitu, umírněnost a strohý až přísný, ale srozumitelný řád
Rozumová kázeň (cit podřízen rozumu a povinnosti) - racionalismus
Krása je v pravdě a v přírodě
LITERATURA
Rozvíjí se zejména epická poezie a dramatická tvorba
Dramata musela dodržovat trojjednotu času, děje a místa (Aristoteles)
Většinou byla psána v alexandrinských verších
Literární salóny
Předčítají se zde a kritizují literární díla, diskutuje se o literatuře
Literární akademie
Dbají na jazyk uměleckých děl a na preciznost jejich formy
Literární tvorba se dělí na dva proudy
VYSOKÁ
Eposy, ódy, hymny, tragédie -> zpracovávaly vznešená témata, líčily urozené hrdiny, náměty většinou z antiky
NÍZKÁ
Komedie, bajka, satira -> zobrazovaly život měšťanstva i venkovanů, často pojaty komicky