19. Guy de Maupassant, Kulička
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
REALISMUS
2. polovina 19. století, Francie
Návrat k rozumu, rozvoj technologie a vědy, tabuizovaná témata
Rysy směru
ztráta lidských iluzí => zobrazování reality
-> pravdivost, věrnost skutečnosti, objektivizace
časté mužské postavy
náměty ze současnosti
hlavní hrdina naopak od romantismu není výjimečný jedinec
-> realisté chtějí zachytit nějakého obyčejného, průměrného člověka – typizace
důraz na rozum, podrobné popisy
krajní směr realismu = naturalismus (pesimismus, drastické scény, destrukce osobnosti)
Autoři ze stejné doby:
-
Charles Dickens (1812-1870): Oliver Twist, David Copperfield, Příběh dvou měst
-
Émile Zola (1840-1902): Nana, Zabiják
-
Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910): Anna Karenina, Vojna a mír
KRITICKÝ REALISMUS
Typ realismu, zesílená kritičnost, angažovaný pohled na skutečnost -> upozornění na negativní jevy, nedostatky, společenské křivdy -> nutnost nápravy
NATURALISMUS
Krajní směr realismu, v úsilí o maximální objektivnost zachyceny i ošklivé, odpudivé jevy, aplikace teorie dědičnosti a determinace prostředím (člověk omezen svou biologickou podstatou, je výsledkem vlivu prostředí, v němž žije, a dědičnosti), román je “přírodopisný” výklad života, postavy – psychická nerovnováha, živelnost, zvrácenost