25) České divadlo 1. pol. 20. stol.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4)Rub a líc: -podle hry byl natočen film Hej rup!. Hl.p. jsou Krev a Mlíko, jsou to dva hladoví tuláci.
UK: -Krev a Mlíko objeví tajné skladiště zbraní připravené pro fašistický převrat. Název hry je symbolický, ukazuje rub a líc 20.stol., na jedné straně komfort, luxus, nádhera, na straně druhé bída, hlad, nezaměstnanost.
5)politické satiry:
Osel a stín
Balada z hadrů
Nebe na zemi
Těžká Barbora
-V těchto hrách kritizují hospodářskou krizi, nezaměstnanost, upozorňují na fašistické ohrožení republiky.
6)poslední hra:
Pěst na oko: (1938)
–V r.1938 Osvobozené divadlo veřejně zakázáno. V+W+J odjíždějí do USA. Po 2.sv.v. v r.1945 se V+W vrátili do Československa (Ježek v USA zemřel). V 50.letech Voskovec emigroval do Francie, žil v USA, kde v r.1981 zemřel. Jan Werich vystupoval v divadle, roli Voskovce převzal Miroslav Horníček a Jiří Suchý, natočil několik filmů, v 70.letech měl zákaz činnosti, zemřel v Praze v r.1980. Důležitou součástí Osvobozeného divadla byly písně, nejznámější:
-Hej rup! ze hry Kat a blázen, stala se hymnou tehdejší mládeže
-Svět patří nám
-Proti větru
-Tmavomodrý svět
-Klobouk ve křoví
-Osvobozené divadlo je typem divadla autorského = rozhodující je text, textová improvizace, každé představení je jiné, herci jsou zároveň autory her, důležitou součástí představení byly forbíny =předscény. V nich herci komentovali aktuální spol události.
-Jiným typem divadla je divadlo režisérské = důraz je kladen na provedení hry, text se nesměl při představení měnit, rozhodující je osobnost režiséra.
-Režisérským divadlem bylo divadlo E.F.Buriana –D34 – D39.
D34 – D39.
-toto divadlo proslulo dramatizacemi prozaických nebo básnických textů, typ režisérského divadla, experimentální scéna, hl.osobnost Emil František Burian; divadlo bylo čísla označují letopočty konce sezóny.
-nejznámější hry: -Mácha –Májryze avantgardní, zvláštní, užívalo nového představení – Pásmo – syntéza všeho
Protifašistická divadelní fronta
-prolínání režisérského a autorského typu (Čapek, Vančura)
Divadlo a drama po r. 1945: -těsně po r.1945 se divadlo rozvíjí jako próza, reakce na válku, vznikají hry s pohádkovými motivy, nevzniká mnoho děl. Je obnovena činnost divadla D46, objevily se totalitní tendence.
Jan Drda
-dramatická báchorka: Hrátky s čertem: -hra má alegorické protifašistické zaměření, vznik v době okupace, hl.p.vojenský vysloužilec Martin Kabát, který přemůže pekelné síly s energickou a milující Káčou.
-dramatická báchorka: Daskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert
50.léta: -budovatelské drama – je poplatné režimu, díla jsou schématické, převažují témata z pracovního prostředí.
Miroslav Stehlík: Vesnice mladá – děj se odehrává v kolektivizaci vesnice
Vašek Káňa: dílo: - Parta brusiče Krhána