Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25) České divadlo 1. pol. 20. stol.

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4)Rub a líc: -podle hry byl natočen film Hej rup!. Hl.p. jsou Krev a Mlíko, jsou to dva hladoví tuláci.

UK: -Krev a Mlíko objeví tajné skladiště zbraní připravené pro fašistický převrat. Název hry je symbolický, ukazuje rub a líc 20.stol., na jedné straně komfort, luxus, nádhera, na straně druhé bída, hlad, nezaměstnanost.

5)politické satiry:

Osel a stín

Balada z hadrů

Nebe na zemi

Těžká Barbora

-V těchto hrách kritizují hospodářskou krizi, nezaměstnanost, upozorňují na fašistické ohrožení republiky.

6)poslední hra:

Pěst na oko: (1938)

–V r.1938 Osvobozené divadlo veřejně zakázáno. V+W+J odjíždějí do USA. Po 2.sv.v. v r.1945 se V+W vrátili do Československa (Ježek v USA zemřel). V 50.letech Voskovec emigroval do Francie, žil v USA, kde v r.1981 zemřel. Jan Werich vystupoval v divadle, roli Voskovce převzal Miroslav Horníček a Jiří Suchý, natočil několik filmů, v 70.letech měl zákaz činnosti, zemřel v Praze v r.1980. Důležitou součástí Osvobozeného divadla byly písně, nejznámější:

-Hej rup! ze hry Kat a blázen, stala se hymnou tehdejší mládeže

-Svět patří nám

-Proti větru

-Tmavomodrý svět

-Klobouk ve křoví

-Osvobozené divadlo je typem divadla autorského = rozhodující je text, textová improvizace, každé představení je jiné, herci jsou zároveň autory her, důležitou součástí představení byly forbíny =předscény. V nich herci komentovali aktuální spol události.

-Jiným typem divadla je divadlo režisérské = důraz je kladen na provedení hry, text se nesměl při představení měnit, rozhodující je osobnost režiséra.

-Režisérským divadlem bylo divadlo E.F.Buriana –D34 – D39.

D34 – D39.

-toto divadlo proslulo dramatizacemi prozaických nebo básnických textů, typ režisérského divadla, experimentální scéna, hl.osobnost Emil František Burian; divadlo bylo čísla označují letopočty konce sezóny.

-nejznámější hry: -Mácha –Májryze avantgardní, zvláštní, užívalo nového představení – Pásmo – syntéza všeho

Protifašistická divadelní fronta

-prolínání režisérského a autorského typu (Čapek, Vančura)

Divadlo a drama po r. 1945: -těsně po r.1945 se divadlo rozvíjí jako próza, reakce na válku, vznikají hry s pohádkovými motivy, nevzniká mnoho děl. Je obnovena činnost divadla D46, objevily se totalitní tendence.

Jan Drda

-dramatická báchorka: Hrátky s čertem: -hra má alegorické protifašistické zaměření, vznik v době okupace, hl.p.vojenský vysloužilec Martin Kabát, který přemůže pekelné síly s energickou a milující Káčou.

-dramatická báchorka: Daskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert

50.léta: -budovatelské drama – je poplatné režimu, díla jsou schématické, převažují témata z pracovního prostředí.

Miroslav Stehlík: Vesnice mladá – děj se odehrává v kolektivizaci vesnice

Vašek Káňa: dílo: - Parta brusiče Krhána

Témata, do kterých materiál patří