5. Anton Pavlovič Čechov, Višňový sad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Anton Pavlovič Čechov – Višňový sad
Vybrala jsem si tragikomické drama Višňový sad od ruského realistického dramatika A. P. Čechova.
Téma a motivy
Téma: zaostalost panství, sociální kritika, zánik nižší ruské šlechty a krize tradičních hodnot, kdy se uchycuje nová podnikatelská třída, kterou symbolizuje Lopachin – modernost, revoluční proletariát
Motivy: višňový sad
Časoprostor
Čas: konec 19. a začátek 20.st.
Prostor: Rusko, venkovské panství nižší šlechty
Kompoziční výstavba
- chronologická
- snažil se přiblížit komedii – frašce (nadsázka), drama má 4 dějství, HRA ZAČÍNÁ V MOMENTĚ, KDY UŽ EXISTUJE KONFLIKT (zadlužení sadu)
1. dějství – statek Raněvské vzpomínky na mládí
2. dějství – višňový sad
3. dějství – taneční večer v sále s odděleným salónem
4. dějství – opět statek – loučení
Literární druh a žánr
Druh: lyrické drama
Žánr: komedie s prvky tragédie – tragikomedie
- nedějovost – ukazuje atmosféru společnosti a vnitřní děje postav
Postavy
- téměř všechny postavy pociťují vnitřní prázdnotu svých životů, jakousi marnost
- vlastnosti postav odpovídají společenské vrstvě
Ljubov Andrejevna Raněvská – majitelka panství, bohyně či kult – její busty, vznešená, dokonalá až chladná, odmítá se smířit s realitou a prodat sad, opustit svůj způsob života, ctí hodnoty, sentimentálním sněním se snaží odprostit od reality, rozhazuje peníze, zybtečně
Aňa – její dcera, 17 let, naivní, očekává změnu života po přestěhování do města
Varja – její adoptivní dcera 24 let, snaží se o panství starat (nepůjčit peníze), chce vstoupit do kláštera, ale nebránila by se sňatku s Lopachinem, šetrná
Leonid Gajev – bratr, nemá práci a cítí se vinen, že sestře s panstvím nepomáhá, říkají mu, že moc mluví
Lopachin – podnikatel, dříve byl chudák bez peněz, koupil višňový sad a nechal ho zničit, je to jako triumf chudáka, zisku obětuje i vztah s Varjou
Péťa Trofimov – student, učil Gríšu, láska k Anně ho mění
Simeonov – Friščik – statkář (co spolkl prášky)
Charlotta – guvernantka, pozoruje postavy jako elegantní smrt,
Jepichodov – účetní, požádal Duňašu o ruku, ale ona o sňatku pochybuje, nešťastník, trhané pohyby
Duňaša – panská (na začátku s Lopachinem), miluje Jašu
Firs – starý komorník, oddaný paní, umírá v domě, kde je nedopatřením zapomenut
Jaša – mladý sluha, on Duňašu nechce, chová se velmi povýšeně
Typy promluv
- tzv. monologizace dialogů, dialogy postav se vzájemně rozestupují do samostatných monologů – umožňují lépe nahlédnout do vnitřního světa postav, vyjadřují jejich vnitřní osamělost
- hra stojí na zvratech, které se dějí mimo scénu (PRODEJ SADU), mezi řádky
Jazykové prostředky a jejich funkce
- většinou krátké věty, spisovná čeština ale i hovorové výrazy – služebnictvo, nářečí, archaismy