6.-Guy-de-Maupassant-Kulička
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vyprávěcí způsoby
Pásmo autora, přímá řeč Kuličky
Typy promluv
Monology, dialogy
Veršová výstavba
(týká se pouze poezie)
III. část
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku
Spisovný jazyk, v knize se vyskytují častá přirovnání
Slohový postup vyprávěcí a popisný
Realistický pohled na dobu, objektivita a kritika (autor sám Prusko-Francouzskou válku prožil)
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku
(podle textu)
IV. část
Kontext autorovy tvorby
Guy de Maupassant
Francouzský povídkář, romanopisec a dramatik, jeho předkové byli za Marie Terezie povýšeni do šlechtického stavu.
Řadí se k mistrům svého žánru díky hutnému výrazu, promyšlené kompozici a působivému stylu.
Po rozvodu rodičů žil s matkou v rodné Normandii. Studium práv v Paříži přerušila Prusko-Francouzská válka, v níž bojoval. (tento námět poté použil v knize Kulička)
Nad jeho literárními začátky bděl spisovatel Flaubert, který se znal od dětství s jeho matkou. Seznámil jej s jinými spisovateli, jako například se Zolou či Turgeněvem.
Během 11 let napsal přes tři sta povídek, šest románů, tři divadelní hry a tři cestopisy. Dále psal stovky studií, předmluv, novinových článků a kronik.
Před koncem života se u něj projevovaly příznaky duševní choroby, zemřel na progresivní paralýzu v psychiatrické léčebně v Paříži.
Psal krátké prózy – jsou to DRAMATA V KOSTCE – prostý a úsporný styl, na krátké ploše vše přiblíženo.
Mistr psychologie postav, břidká ironie, ale shovívavost k lidským slabostem.
Nejčastější témata v jeho dílech: láska, příroda, sport, život na normandském venkově, každodenní život pařížského měšťanstva a úředníka, Prusko-Francouzská válka, hrůza, strach, šílenství…
Další díla:
Próza:
Povídky:
U Tellierů, Slečna Fifi, Povídky sluky, Ve svitu luny, Sestry Rondolcovy, Miss Harriet, Tonda, Yvette, Povídky dne a noci, Pan Parent, Malá Roquová, Mládenec paní Hussonové, Levá ruka, Marná krása…
Strach, Ruka, Zjevení, Horla – povídky s požadavky klasického fantastična.
Romány:
Příběh jednoho života – příběh ženy, která se nakonec vyrovná se svým smutným osudem. Prostředí normanského venkova.
Miláček – hrdina je úspěšná a cílevědomý kariérista, bez nejmenších studií. K dosažení cíle využívá především přízeň žen.
Mont-Oriol – na pozadí intimního milostného příběhu popisuje dravé podnikatelské aktivity související s objevem léčebného pramene.
Petr a Jan, Silná jako smrt, Naše srdce…
Romány:
Domácí mír
Literární / obecně kulturní kontext
Realismus
Umělecký směr 2. poloviny 19. století.
Čerpá z pozitivní filosofie a historického materialismu.
Není pouze literárním směrem, ale je i tendencí, která se objevuje už od starověku.
V 19. století se dostal do krajních možností – umělec tolik nepodléhá konvencím, náboženským dogmatům, romantické rozervanosti – ztrácí iluze.
Charakteristické rysy:
Pravdivé zobrazení skutečnosti
Objektivita uměleckého díla
Mizí historická témata
Řeší se soudobá společnost
Autor vybírá jevy, vyzdvihuje příznačné rysy
Objevuje se množství tvůrčích postupů a prostředků