7.ČTENÁŘSKÝ DENÍK-REVIZOR-GOGOL
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
REVIZOR – NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL
NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL
dramatik, historik, literární kritik, učitel, básník, prozaik, publicista, autor a spisovatel
jako malý hrával v divadlu
před smrtí měl deprese, začínal podléhat mystickým a náboženským náladám a pochybnostem o smyslu jeho díla
další díla – Hráči, Mrtvé duše
další autoři – Alexandr Sergejevič Puškin, Evžen Oněgin, Michail Jurjevič Lermontov
REALISMUS a NATURALISMUS
Věčný, skutečný, směr založený na kritickém poznávání skutečnosti
Snaha o pravdivé, přesné zobrazení skutečnosti bez příkas
Všímat si toho co je toho co je typické = společné jistému druhu lidí
Zájem o současnost (její reálný, skutečný popis)
Popis jevů dříve nepřístupných
Člověk = člen společnosti
Hledání odpovědi – Proč není člověk v moderní společnosti šťastný
Uvnitř směru vzniká kritický realismu
A- próza, B- drama, C- satira
A – základním vyjadřovacím prostředkem je věta
B - rozkládají se na ději, který je určen pro jevištní zpracování
realizované v divadle
děj je předváděn herci, mluví-li 1 osoba=monolog, více osob=dialog
C- vyjadřuje satirické hodnocení určité hodnocení určité skutečnosti
využívá humoru, výsměchu a ironie ke kritice nedostatků, negativních jevů (např. ve společnosti)
CHARAKTERISTIKA DÍLA
Děj
PříběhRevizora se odehrává v nejmenovaném ruském městečku, na hony vzdáleném od zbytku civilizace, a je zasazen do počátku třicátých let 19. století. V této době těžkých vládních represí přichází hejtmanovi Antonu Antonovičovi dopis varující před příchodem revizora, jenž má cestovat v utajení - "inkognito". Poté, co tuto zprávu rozšíří mezi místní honoraci, přibíhají uřícení statkáři Bobčinskij a Dobčinskij s informací o petrohradském úředníkovi, který se před dvěma týdny ubytoval ve zdejším hostinci a chová se velmi podezřele. Všichni ho okamžitě začnou považovat za revizora a hejtman se za ním rychle vypraví. Chlestakov mezitím žije na dluh a snaží se vyprosit si u hostinského alespoň trochu jídla. Po příchodu hejtmana je trochu zmatený, neboť očekával, že ho jdou zatknout. Když však spatří, že se mu všichni klaní a jednají s ním jako v rukavičkách, rozhodne se toho využít a začne si stěžovat na mizerné pohostinství, kterého se mu dostalo. Anton Antonovič se bojí jeho hněvu a hledí, jak si ho udobřit. Navrhne mu tedy, aby se přestěhoval do jeho domu. Chlestakov přijímá a s radostí zneužívá vyskytnuvšího se omylu, aby ze svých hostitelů dostal co nejvíc peněz, které mu všichni ochotně "půjčují". Obzvlášť poté, co jim namluví, že patří k nejmocnějším mužům hlavního města. Osipovi je však jasné, že pohádce o úředníkovi z Petrohradu, jenž je jedna ruka s ministrem, nikdo moc dlouho věřit nebude, a domlouvá proto svému pánovi, aby co nejrychleji odjeli. Chlestakov po chvíli přemlouvání souhlasí, ale napíše ještě svému dobrému příteli Trapičkinovi o této veselé příhodě dopis. Osip z dopisem odejde a náš domnělý revizor se mezitím začne dvořit hejtmanově dceři Marje Antonovně a požádá otce o její ruku. Ten zpočátku nevěří svým uším, ale pak nadšeně souhlasí a spolu s manželkou se oddává představám o budoucím životě v Petrohradu. Vtom jim Chlestakov sdělí, že musí naléhavě odjet za svým strýcem. Půjčí si nejrychlejší koně a urychleně se vytratí. V hejtmanově domě se mezitím začíná scházet městská smetánka a blahopřeje Antonu Antonovičovi k jeho štěstí. Gratulace však přeruší svým příchodem poštmistr, který rozlepil Chlestakovův dopis. Z něj se všichni dovídají, jak se nechali obelstít. V listu je navíc obsažen karikující popis jednotlivých obyvatel městečka, což samozřejmě všechny přítomné rozzlobí, nejvíce pak hejtmana. Do toho přichází četník se vzkazem od pravého revizora, jenž se před chvílí ubytoval v hostinci. Tato zpráva způsobí všeobecné zděšení a šok.
Vedlejší Téma- v díle autor kritizuje úplatkářství, kritizuje státní úředníky, kteří vidí smysl své práce ve svém obohacování a v braní úplatků, vysmívá se lidské hlouposti, podlézavosti, omezenosti, pokrytectví, byrokratismu, odlidštěné mezilidské vztahy, deformace charakterů vlivem moci a peněz, hra je kritikou ruské společnosti - má stále nadčasovou platnost