8. Karel Jaromír Erben, Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a etičnosti.
komponovanost (= předem důkladně promyšlené rozvržení básní):
- balady jsou řazené osově, zrcadlově protilehlé básně mají shodné prvky (1. a 13., 2. a 12. atd.)
Kytice + Věštkyně – aktualizace staré pověsti, návaznost na lidovou tvorbu
Poklad + Dceřina kletba – porušení základního etického vztahu matka × dítě
Lilie byla dodána později
Svatební košile + Vrba – přeměna člověka (žena ve vrbu, muž v upírskou duši)
Polednice + Vodník – hlavní postavou je nadpřirozená bytost, která zasahuje do lidských vztahů
Zlatý kolovrat + Záhořovo lože – vina a její vykoupení, důležitost pokání
Štědrý den + Holoubek – založeny na lásce a smrti
etičnost:
- osud rozhoduje pouze v básních Štědrý den a Věštkyně, ve všech ostatních jsou porušeny základní
mezilidské vztahy
- vinna je vždy konkrétní osoba, která porušila mezilidské vztahy (přičemž Erben považuje za nejužší
a nejzákladnější vztah matky k dítěti – matky trestá obzvlášť krutě)
- druhy konfliktů: člověk × příroda, člověk × společnost, matka × dítě, žena × muž
- trestán je výjimečný jedinec → jedinečnost je nežádoucí
• zařazení knihy do kontextu celého autorova díla:
Básnická sbírka o 13 básních je Erbenovým největším dílem, vyšla roku 1853. Kniha je výsledek téměř
20letého úsilí, básně nejprve vycházely časopisecky, první (Poklad) v roce 1838.
• tematicky podobné dílo:
soubor epických básní: Petr Bezruč − Slezské písně
• porovnání s filmovou verzí nebo dramatizací:
F. A. Brabec – Kytice, film z roku 2000, obsahuje jen 7 balad
parodické zpracování J. Suchého v divadle Semafor z roku 1972