9.Ostře-sledovane vlaky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-1958-68 došlo k oslabené moci komunistické vlády, zejména díky vlně kritiky stalinismu, i eko.krizí
-uvolnění kontroly nad vydávanými pracemi
-spisovatele reagovali na schematismu lit. 40. A 50.let
-básnící, prozaici i dramatici se dali do formalních i jazykových experimentů, ovlivněni existencialismem
-v českých podmínkch se uplatnil nový román, absurdní drama a experimentální poezie
-výrazným kulturním fenoménem se staly tzv. malé scény, jako například Semafor
-autoři té doby : A.Lustig, J.Škvorecký, L.Fuks, …
CELKOVÁ CHARAKTERISTIKA
-v jeho díle je jasný prvek autobiografičnosti, protože hojně čerpal z autentických životních zkušeností
= Hrabal v této novele se inspiroval svou prací, když pracoval jako výpravčí na nádraží v Kostomlatech a Dobrovicích, ve 40. letech 20. století
-jeho dílo je také velmi populární v zahraničí, bylo přeloženo do více než 28 jazyků
-děj se odehrává ve II.sv.válce v únorových dnech oku 1945 a je zasazen do prostředí malého nádraží
-myšlenka:nesmyslnost války, jež zasahuje do každodenních osudů lidí, mění jejich charaktery a zároveň ničí vše, co dává lidskému životu smysl a činí ho krásným
FORMA A KOMPOZICE
-literární druh: Epika – má děj, vypraví příběh
-výrazová forma: Próza – souvislí text, člení se na odstavce, věty, kapitoly,..
-literární žánr:Novela – kratší útvar, menší množství postav
-ich-forma
-novela rozčleněna do 6kapitol
-sled jednotlivých událostí je peruován krátkými retrospekcemi (návraty do minulosti) hlavního hrdiny
-i tak označujeme kompoziční postup jako chronologický
-hlavním tématem je přerod chlapce v muže (dějinné události a první sex.zážitek)
JAZYK
-Hrabalovy věty jsou typickým proudem řeči (toto dílo je spíše vyjímkou)
-chybí souvislá dějová linie, děj se rozpadá na množství epizod
-používá kontrasty v obsahové rovině= snaha o poetizaci všednosti (střet krásy a ošklivosti), i v rovině formální ( mísení básnických metafor s obecnou češtinou a vulgarismy)
-nevyhýbá se ertoice, černému humoru, tragikomickým scénám
-používá dlouhá souvětí
-použití slov se symbolickou hodnotou
-používá kakofonického(nelibozvučného) spojení hlásek cr, chr ve výrazech crčet a chrčet
POSTAVY
-Charaktery jednotlivých postav příběhu jsou od počátku dané, v průběhu děje se příliš nemění.Výjimkou je hlavní hrdina, jehož přerod z naivního, přecitlivělého chlapce v muže je i ústředním tématem knihy.
-Miloš Hrma - pracuje jako výpravčí, je mladý, nezkušený, citlivý, lítostivý. Potýká se svým trápením v
sexuálním životě a nedostatkem zkušeností. Své problémy se pokouší vyřešit neúspěšnou sebevraždou.
Jeho častou myšlenkou byla otázka, zda je opravdový mužský.
-Ladislav Hubička – výpravčí, „ Don Juan“, má pestrý a úspěšný milostný život – například s mladou