České divadlo 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
České divadlo 20. století
1. Stručný přehled českého divadla 1. pol. 20. století
1. Oficiální divadlo
- kamenná divadla (stálé stavby), Národní divadlo, Divadlo na Na královských Vinohradech
zaměření divadel:
a) Lyrické drama
- prvky impresionismu, symbolismu a vitalismu
Fráňa Šrámek
Ø Léto
Ø Měsíc nad řekou
Jaroslav Kvapil
Ø Princezna pampeliška
b) psychologické drama
František Langer
Ø Jízdní hlídka
Ø Periferie
c) historické drama
Alois Jirásek
Ø Jan Hus
Ø Jan Žižka
2. Neoficiální divadlo
- kabarety, scény, šantány, Červená sedma (zakladatel Jiří Červený)
- základem lidová komika, dadaismus
komici: Saša Rašilov
Vlasta Burian
Eduard Bass
3. Avantgardní divadlo
- tvůrčí divadlo, založeno na autorských textech a komunikaci s divákem.
- využívá netradičních postupů a spojení různých druhů umění.
- Osvobozené divadlo, D34-41
2. Čapkova dramatická tvorba
Karel Čapek
Loupežník – téma romantické vzpoury
Ze života hmyzu – alegorický obraz společnosti a jejích vrstev v porovnání s pozorovaným mraveništěm a jeho obyvateli.
R. U. R. – člověk vytvoří roboty, kteří ovládnou svět a hrozí zánik lidstva. Mezi nejdokonalejšími roboty vzniká lidský cit, což je předpokladem lidského přežití.
Věc Makropulos - téma elixíru nesmrtelnosti. Závěrem je to, že hodnota lidského života spočívá v jeho ohraničenosti, pomíjivosti.
Bílá nemoc – drama. Konflikt jedince humanisty doktora Galéna a držitele moci, strůjci války vojenského diktátora maršál. Lidstvo je ohroženo epidemií a Galén je rozhodnut vydat lék pouze tehdy jestliže maršál přestane připravovat lidi na válku. Až když maršál onemocní sám souhlasí s mírem. Po cestě však doktora napadne dav a ušlape ho společně s léky.
Matka – fiktivní rozhovory matky s pěti mrtvými (mužem a čtyřmi syny). Byli odhodláni zemřít ve prospěch lidstva. Posledního ze synů odmítá matka poslat do boje. Po poznání krutosti nepřítele, který nešetří ani děti nastává zlom a matka dává synovi do ruky zbraň a posílá ho do boje.
3. Avantgardní divadlo: Osvobozené divadlo, D34-41
Osvobozené divadlo
- představitelé: Jiří Voskovec
Jan Werich
- odmítá tradiční postupy, využívá parodii, ironii, satiru, jazykovou komiku, studentský humor (hlína)
- základem je fantazie, poetismus a dadaismus
- vystupuje dvojice komiků V + W s bílými tvářemi a výraznými rty - inspirace antikou
- využívá Forbíny - předscény, hrané dvěma herci, představující vtipné dialogy s aktuálními narážkami, většinou improvizované.
- spojuje různé druhy umění (mluvené slovo, hudba, tanec). Hudbu zabezpečoval Jaroslav Ježek
- tématem her byla hospodářská krize, nezaměstnanost a fašismus
1. představení:
Ø West pocket revue
další hry:
Ø Caesar - téma moci
Ø Kat a blázen - spojením kata a blázna vznikne diktátor