Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Divadlo a dramatická tvorba 1. pol. 20. st.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Divadlo a dramatická tvorba 1. poloviny 20. století

Divadelní tvorba mezi válkami

  • Klasická dramatická tvorba = tzv. kamenná divadla

    • Národní divadlo (významný režisér J. Kvapil)

    • Městské divadlo na Vinohradech (režisér K. H. Hilar)

    • Obě byla divadlem režisérským (herci ztvárňují představu režiséra)

  • Avantgardní divadla (avantgardní = průkopnický, nový, odlišný)

    • Počátky divadelní avantgardy v lidových divadlech, kabaretech, šantánech, nejproslulejším lidovým divadlem byl kabaret Červená sedma (název podle zakladatele Jiřího Červeného a sedma s parodickou nadsázkou proto, že účastníků bylo původně šest, významnou postavou byl E. Bass, který s kabaretem vystupoval, kabaretem prošli vynikající herci, jako S. Rašilov, Ferenc Futurista, V. Burian aj.)

  • Mezi nejvýznamnější avantgardní scény patří:

    • Osvobozené divadlo

    • Divadlo D34

Osvobozené divadlo

  • Spjato s osobnostmi Jana Wericha (1905–1980) a Jiřího Voskovce (1905–1981), kteří přicházejí do divadla roku 1927, později (1929) se objevuje vynikající hudebník a skladatel Jaroslav Ježek (1906–1942)

  • Hry vznikají pod vlivem poetismu (radost, veselí, humor), inspirací jsou varieté, cirkusy, filmová groteska

  • Osvobozené divadlo = divadlo autorské = hlavní aktéři jsou zároveň autory her, typickým znakem je improvizace, hry mají uvolněnou stavbu – sled dramatických, hudebních a tanečních čísel – jsou parodií na tradiční postupy „kamenných divadel“, jsou odstraňovány kulisy

  • W+V vystupují v postavách klaunů

  • Forbíny (předscény) – prostor mezi jednotlivými dějstvími – herci komunikují s diváky, jejich dialogové výstupy (částečně improvizované) reagují na aktuální politické a kulturní dění

  • Využívání slovního a situačního humoru – komika, smích, nevázané veselí, studentský slang, novotvary, prvky cizích jazyků

  • Jako režiséři působili v Osvobozeném divadle Jindřich Honzl a Jiří Frejka

  • HRY:

    • Vest Pocket revue (malá revue do kapsičky u vesty) – podoba studentské recese, směs písniček, scének a komických výstupů, neškodný humor namířený proti vžitým společenským konvencím

    • Dvacátá léta v tvorbě OD:

      • Sever proti Jihu, Golem, Ostrov Dynamit, Fata morgana atd. – většinou adaptace dobrodružných románů, exotických příběhů, historických her, zaměřeny na kritiku hlouposti, nadutosti, maloměšťáctví, pasivního vlastenectví, cílem je pobavit diváky, rozesmát je

    • Od třicátých let:

      • Dochází k přerodu od humoru a parodie k politické satiře

      • Autoři reagují na hospodářskou krizi, nástup fašismu a nebezpečí války

      • Caesar (1932) – satira na politické poměry v Evropě, reakce na důsledky hospodářské krize

      • Osel a stín

      • Kat a blázen (1934) – cílem výpadů je nástup fašismu v Německu a osobnost Adolfa Hitlera, ze slabocha a nízkého člověka se stane krutý diktátor = kat a blázen v jedné osobě, nejznámějšími písněmi z této hry jsou například Hej rup!, Častokrát jsem se tázala, Svítá, Kat a blázen

Témata, do kterých materiál patří