Divadlo a dramatická tvorba 1. pol. 20. st.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Divadlo a dramatická tvorba 1. poloviny 20. století
Divadelní tvorba mezi válkami
Klasická dramatická tvorba = tzv. kamenná divadla
-
Národní divadlo (významný režisér J. Kvapil)
-
Městské divadlo na Vinohradech (režisér K. H. Hilar)
-
Obě byla divadlem režisérským (herci ztvárňují představu režiséra)
-
Avantgardní divadla (avantgardní = průkopnický, nový, odlišný)
-
Počátky divadelní avantgardy v lidových divadlech, kabaretech, šantánech, nejproslulejším lidovým divadlem byl kabaret Červená sedma (název podle zakladatele Jiřího Červeného a sedma s parodickou nadsázkou proto, že účastníků bylo původně šest, významnou postavou byl E. Bass, který s kabaretem vystupoval, kabaretem prošli vynikající herci, jako S. Rašilov, Ferenc Futurista, V. Burian aj.)
-
Mezi nejvýznamnější avantgardní scény patří:
-
Osvobozené divadlo
-
Divadlo D34
-
Osvobozené divadlo
Spjato s osobnostmi Jana Wericha (1905–1980) a Jiřího Voskovce (1905–1981), kteří přicházejí do divadla roku 1927, později (1929) se objevuje vynikající hudebník a skladatel Jaroslav Ježek (1906–1942)
Hry vznikají pod vlivem poetismu (radost, veselí, humor), inspirací jsou varieté, cirkusy, filmová groteska
Osvobozené divadlo = divadlo autorské = hlavní aktéři jsou zároveň autory her, typickým znakem je improvizace, hry mají uvolněnou stavbu – sled dramatických, hudebních a tanečních čísel – jsou parodií na tradiční postupy „kamenných divadel“, jsou odstraňovány kulisy
W+V vystupují v postavách klaunů
Forbíny (předscény) – prostor mezi jednotlivými dějstvími – herci komunikují s diváky, jejich dialogové výstupy (částečně improvizované) reagují na aktuální politické a kulturní dění
Využívání slovního a situačního humoru – komika, smích, nevázané veselí, studentský slang, novotvary, prvky cizích jazyků
Jako režiséři působili v Osvobozeném divadle Jindřich Honzl a Jiří Frejka
HRY:
-
Vest Pocket revue (malá revue do kapsičky u vesty) – podoba studentské recese, směs písniček, scének a komických výstupů, neškodný humor namířený proti vžitým společenským konvencím
-
Dvacátá léta v tvorbě OD:
-
Sever proti Jihu, Golem, Ostrov Dynamit, Fata morgana atd. – většinou adaptace dobrodružných románů, exotických příběhů, historických her, zaměřeny na kritiku hlouposti, nadutosti, maloměšťáctví, pasivního vlastenectví, cílem je pobavit diváky, rozesmát je
-
-
Od třicátých let:
-
Dochází k přerodu od humoru a parodie k politické satiře
-
Autoři reagují na hospodářskou krizi, nástup fašismu a nebezpečí války
-
Caesar (1932) – satira na politické poměry v Evropě, reakce na důsledky hospodářské krize
-
Osel a stín
-
Kat a blázen (1934) – cílem výpadů je nástup fašismu v Německu a osobnost Adolfa Hitlera, ze slabocha a nízkého člověka se stane krutý diktátor = kat a blázen v jedné osobě, nejznámějšími písněmi z této hry jsou například Hej rup!, Častokrát jsem se tázala, Svítá, Kat a blázen
-
-