Doznívání ideálů národního obrození a počátky české realistické literatury (J. K. Tyl, K. H. Borovský, B. Němcová)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- jádro jeho tvorby tvoří 3 skladby z Brixenu (jazyk dialogický, užívá vulgarismů):
- Král Lávra - veršovaná pohádka irského původu o králi s oslíma ušima; útočí proti absolutismu; děj: mladý holič Kukulín, který stříhá Lávru, nesmí prozradit jeho oslí uši, tak tajemství svěří vrbě, ze které si muzikant vyrobí kolíček do basy a tak všechno prozradí. Kukulínovi hrozí smrt, ale vše končí smírem..
- Křest sv. Vladimíra Vladimír se dostane do sporu a nechává utopit starého boha v Dněpru, lidé však nemají autoritu a proto Vladimír hledá nového boha (novou víru)
- Tyrolské elegie - zážitky z cesty do Brixenu - kritika policejního systému, pokrytectví, opovržení rakouskou vládou
Božena Němcová - vlastním jménem Barbora Panklová
- narodila se ve Vídni, mládí v Ratibořicích u adoptivních rodičů, velký vliv na ni měla babička; byla provdána proti své vůli za Josefa Němce g úsilí o spravedlivější společnost a lepší postavení ženy v ní, vlastenectví a odvaha
- ovlivnil ji Josef Radomil Čejka a George Sandová - tím, jak poznala různé kraje, začala se zabývat i sociálními otázkami, nejprve začala psát básně, nebyly úspěšné g pohádky
- Národní báchorky a pověsti - pohádky, pověsti, legendy; zobrazovaly typické prostředí s typickými postavami a vlastnostmi
- Slovenské pohádky a pověsti - pohádky tak, jak je slyšela nebo našla ve sb.
- Obrazy z okolí domažlického - zachycuje život chodského lidu, kulturu, zvyky, kroje, ale vyjadřuje k tomu i své názory
- Baruška - prochází vírem velkoměsta, její venkovské jádro zůstává nedotčeno
- Divá Bára - dcera pastýře, je smělá, statečná, zdánlivě drsná, ušlechtilá, v zájmu přítelkyně se staví proti celé obci; popírá představu o pasivní úloze ženy…
- Dobrý člověk - forman Hájek je příkladem životního kladu
- Pan učitel - ideál člověka schopného proměnit školu v „dílnu lidskosti“
- Chyže pod horami - česko-slovenská vzájemnost, zobrazuje život slov. lidu
- V zámku a podzámčí - kontrast krutosti chudoby a rozmařilosti a nelidskosti zbohatlíků, zbohatlická paní, která se moc nestará o poddané, onemocní a po vyléčení úplně mění své názory a poznává, co je v životě důležité (idealizováno)
- Pohorská vesnice - harmonizace vztahů lidí a šlechty
- Babička - začala ji psát po smrti svého syna Hynka; uniká z přítomnosti do vzpomínek na dětství ( dílo není životopis!) - cílem bylo ukázat harmonický život prostých lidí ideálně dokonalou postavou je její babička Magdalena Novotná (má dobrý vztah k práci, životu, přírodě, vlasti, moudrosti, je ušlechtilá) - děti: Barunka (=Božena), Jan, Vilém, Adélka. Hlavním tématem jsou názory a postoje babičky. Němcová zobrazuje kontrast mezi idylickým životem Proškových a životem na zámku.
prolog - vzpomíná Němcová na babičku, přímo ji oslovuje