K.H.Mácha Máj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Styl a jazyk
Spisovná čeština. Jazyk archaický, knižní, básnický.
Zvukové prostředky: Eufonie (libozvučnost), onomatopoie (zvukomalba, „řinčí řetězů hřmot“), zvukosled (např.: „Hrdliččin zval ku lásce hlas“), rytmus (vzestupný jamb) a rým (obkročný).
Stylové rozvrstvení slovní zásoby: Slova jak stylově neutrální, tak stylově zabarvená.
Textové prostředky: Styl vyprávěcí a popisný. Dialogy, monology, řeč postav přímá.
Novočeský Jamb: Mácha proti převládajícímu trocheji vytvořil novočeský jamb (na konec verše klade jednoslabičné slovo s hlavním sdělením, např. vyhasla ohně kouř, slitého zvonu hlas). Máchův zpěvný verš a ryzí jazyk byl pro tehdejší básníky
objevem.
Kritika
Dílo Karla Hynka Máchy vzbudilo pobouření, protože:
V tehdejší době nebylo prvořadým cílem tvorby vyjádření neopakovatelných individuálních pocitů
Stejnou měrou pobouřil i Máchův hrdina, jenž se současníkům jevil jako nepochopitelný – jeho rozervanost, individualismus a to, že je vrah a vězeň
Mácha měl jako první odvahu otevřeně vyslovit své city, svá zklamání i pochybnosti
Ukázka:
Byl pozdní večer - první máj -
večerní máj - byl lásky čas.
Hrdliččin zval ku lásce hlas,
kde borový zaváněl háj.
O lásce šeptal tichý mech;
květoucí strom lhal lásky žel,
svou lásku slavík růži pěl,
růžinu jevil vonný vzdech.
Jezero hladké v křovích stinných
zvučelo temně tajný bol,
břeh je objímal kol a kol;
a slunce jasná světů jiných
bloudila blankytnými pásky,
planoucí tam co slzy lásky.
I světy jich v oblohu skvoucí
co ve chrám věčné lásky vzešly;
až se - milostí k sobě vroucí
změnivše se v jiskry hasnoucí -
bloudící co milenci sešly.
Ouplné lůny krásná tvář -
tak bledě jasná, jasně bledá,
jak milence milenka hledá -
ve růžovou vzplanula zář;
na vodách obrazy své zřela
a sama k sobě láskou mřela.