Realismus ve světové literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výrazové prostředky – snaha, aby dílo bylo přístupné, proto přehledná kompozice, věcný jazyk; snaha o co nejlepší přiblížení skutečnosti, proto důkladné popisy a charakteristiky postav i prostředí, k tomu slouží i jazyk hovorový, nářečí, archaismy, historismy. Pěstuje se hlavně próza a drama (poezie méně), lépe vyhovují zobrazování společenského celku, vztahů, vývoje člověka apod.
Vzhledem k neomezenosti a složitosti skutečnosti je realismus kategorie velmi široká. Proto lze také zaznamenat mnoho tvůrčích postupů a prostředků.
Realismus ve výtvarném uměním
Romantické obrazy silně působí na city, jsou vzrušující, dramatické, zobrazují výjimečné, vypjaté situace. Realistické obrazy jsou také působivé, ale jinak, vzbuzují dojem klidu, vyrovnanosti, důstojnosti i jisté vznešenosti, zobrazují všední, každodenní, přirozenou krásu, i ta je působivá, přesvědčivá. Dalo by se říci: realistickým krédem je - i v prostotě, všednosti je krása (srov. romantismus – ve výjimečnosti, zvláštnosti, tj. i v ošklivosti; klasicismus – v harmonii, souměrnosti)
Malíři: Francouzi Gustave Courbet (Dobrý den, pane Courbete!; Štěrkaři), Francois Millet (Sběračky klásků), Camile Corot (krajiny)
Čeští – Josef Mánes a Julius Mařák (oba částečně i k romant.), Karel Purkyně, Jaroslav Čermák, Luděk Marold, Antonín Chittussi, mnozí z generace ND: malíři Aleš, Ženíšek, Brožík, Hynais, sochaři Myslbek, Schnirch.
Přechod mezi romantismem a realismem (kromě výše uvedených - Hugo, Stendhal, Puškin)
Heinrich Heine (1797 – 1856)
Německý spisovatel, jeden z největších lyriků 19. století, převážně romantická poezie – melodická, síla v jednoduchosti; mnohé básně zlidověly či byly zhudebněny.
Účastník hnutí „Mladé Německo“ - za sjednocení Německa, proti absolutismu, za občanské svobody ⇒ pronásledováni, cenzurování, exil.
Kniha písní – sbírka reflexívní lyriky, ještě pod vlivem romantismu. Zde slavná báseň Lorelei – baladický ráz, tématem nešťastná láska, inspirována starou německou pověstí
Nové básně – revoluční, sociální a politická lyrika; má prvky realistické, kritičnost, satiričnost, ironie, básně vyjadřují nešťastné pocity člověka, který musel emigrovat (autobiografičnost).
George Sandová (1804 – 1876)
francouzská prozaička, proslavily ji milostné avantýry (byla milenkou Chopina, Musseta..),
vedla trvalý zápas o emancipaci žen, což ovlivnilo i její tvorbu → tzv. feministické romány se sociálním akcentem, v nichž všeobjímající láska a idealizace přebíjejí realistický pohled
Ruský realismus
Patří k vrcholům světové literatury. Přestože nebo právě proto, že ruská literatura měla ve své vlasti těžší postavení než jiné literatury ve svých zemích. Carský režim, samoděržaví v zaostalém Rusku vytvářely tvrdší podmínky, tužší režim než v ostatních evropských zemích. Byla málo rozvinutá politika, publicistika, vědy, filozofie – to všechno literatura musela (snažila se) zastoupit, nahradit. Literatura tedy nebyla jen záležitostí uměleckou a estetickou, ale i etickou, filozofickou aj.