Stařec a moře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
STAŘEC A MOŘE
LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT
historický kontext, umělecká epocha/směr/skupina, autorská generace
• Historický kontext: rozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup,
aplikace poznatků v praxi
o Odraz 1SV, oslabení německé moci
o Literatura ovlivňována hospodářskou konjunkturou a krizí – 20.-30. léta krach na
newyorské burze – hospodářská krize
o Politická krize – nástup fašismu ve 30. letech a 2SV
o Rozvoj filmu – mnoho děl se stává předlohou pro filmy, němý film (Charles Chaplin)
• Umělecké směry:
o Literatura 1. pol. 20. století; meziválečná literatura
o Ztracená generace
▪ Termín je používán většinou pro americké prozaiky meziválečné doby, kteří
ve svých románech zpracovávají zkušenost mladých lidí poznamenaných 1SV
▪ Ve své tvorbě vyjadřují pocity vojáků, kteří se vrátili duševně zmrzačeni – tito
lidé nebyli schopni poté nalézt smysl života, trpěli depresemi, pocitem
odcizení, citově vyprahlí, pocit vykořeněnosti
• V mladém věku zažili válku, jejich život není nijak zakořeněn
▪ Vyjadřují nesouhlas a nedůvěru ve společnost, hrdiny staví do nebezpečných
situací, kdy musí prokazovat svůj charakter
• Další významní autoři doby:
o Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid, Tři kamarádi
o Francis Scott Fitzgerald – Velký Gatsby
o William Faulkner – Absolone, Absolone!
autor – život a tvorba, klíčová díla, autorská poetika (typické rysy tvorby)
Ernest Hemingway (1899-1961)
• Americký romanopisec, prozaik, novinář a reportér, dobrodruh• Začínal jako žurnalista, s psaním románů začal později• Těžce raněn jako dobrovolník na italské frontě
o Toto zranění popisuje v autobiografickém románu Sbohem, armádo!
• Vyznával statečnost (dostihy, box, býčí zápasy)
• Po válce působí jako dopisovatel v Paříži, podnikal výpravy do Afriky
• Na konci života žil na Kubě, trpěl duševními depresemi – sebevražda (dílo Stařec a moře)
• Nositel Nobelovy ceny za literaturu (1954)
• Typické rysy tvorby:
o Hlavními postavami jeho děl jsou nejčastěji muži, kteří vedou nebezpečný způsob
života
o Strohý styl psaní zbavený všeho nadbytečného
o Častá inspirace jeho osobními zkušenostmi a zážitky
o Metoda ledovce – popisuje jím své písmo (ovlivněno reportérskou činností)
• Realistické zobrazení, neosobní styl bez výrazných emocí
▪ Vše nepodstatné je eliminováno
• To, co je v psychice hrdinů zůstává pro čtenáře skryto pod hladinou
▪ Zamlčuje; když spisovatel rozumí příběhu
• Tak šikovně ukazuje špičku ledovce, ale díky zamlčeným věcem
vytane na povrch vše, i zbytek ledovce – díky špičce se dozvíme vše
o Jeho díla nemají citové zabarvení, často je celý obsah díla pouhým dialogem bez
dalšího komentáře vypravěče