Válka s mloky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Hlavní myšlenka:
varování před nebezpečím fašismu a postoji lidí umožňující jeho rozvoj (morální úpadek, lhostejnost, ztráta individuality)
kritika dobyvačných válek; varování před zánikem lidské civilizace
Jazyk:
většinou er- forma, ich-forma pouze v dialozích
slovní zásoba se odvíjí od toho, zda to je zrovna článek z novin, deníkový záznam nebo
oficiální vypravování; hlavně ve druhé části je využití publicistického a odborného stylu – v knize jsou nalepeny výstřižky z novin → většinou jde o odborné texty, výpisy ze zasedání několika lidí, kde se diskutuje = věrohodnost
Čapkův bohatý spisovný jazyk, různorodý v řečích postav
jednoduchý, spisovný, neutrální, cizí slova ( angličtina, latina, němčina, francouzština)
najdeme zde i slangová slova, argot
Žánr
alegorická utopie s prvky fejetonu
Čapek varuje před:
fašistickým nebezpečím – viz Chief Salamander – mluví do rozhlasu jako Hitler + jeho rétorika
honbou za penězi a bezohledností
před tím, když morálka a duchovní vývoj zaostává a je upřednostňována technika
Literární směr: Česká próza v 1. polovině 20. století
= zlatý věk české literatury
doba, kdy se odráží důležité politické události:
1. světová válka
vznik ČSR
období svobody a uměleckého rozvoje (zrušena cenzura)
vznikají umělecké skupiny
česká literatura se rozvíjí na světové úrovni → udržování styků s literaturami z ostatních zemí (Francie, Anglie, USA,...)
Literární kontext:
během 1. světové války se v Čapkových dílech objevuje filozofie pragmatismu = filozofie praktického života; vznikla v USA; říká, že je vše relativní a že neexistuje absolutní pravda – záleží na úhlu pohledu; stejnou událost budou různí lidé prožívat různě
→ odráží se v jeho díle Trapné povídky (o všedním, každodenním trápení lidí), v trilogii Hordubal, Povětroň, Obyčejný život (zda můžeme dokonale poznat jiného člověka)
od roku 1920 píše vědecko-utopické romány → Čapek obdivuje vědu a techniku, ale zároveň varuje před jejím zneužitím; je třeba rozvíjet charakter člověka, jeho morální kvality a citový vývoj
→ odráží se v dílech Továrna na absolutno, Věc makropulos, Krakatit
Čapek dramatik:
R.U.R (= Rozumově univerzální roboti)
fantasticko-utopická hra
varování: moderní člověk se může změnit v robota postrádajícího city
Bílá nemoc
konflikt mezi jedincem a mocí, mezi demokraií a diktaturou
autor odsuzuje zbraně, násilí, diktátorské režimy,...
varování před fanatismem
Další autoři:
Karel Poláček – Bylo nás pět, Muži v ofsajdu
Eduard Bass – Cirkus Humberto, Lidé z maringotek
Jan Drda – Městečko na dlani
Vladislav Vančura – Rozmarné léto
Vlastní názor:
poutavá knížka, věrohodně psaná → člověk uvěří, že mloci opravdu existují, když o nich autor ví tolik podrobností