Vývoj českého dramatu do konce 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Jan Hus - Tyl se vyjadřuje k tehdejším problémům
- Rozervanec
- Fidlovačka
- Paličova dcera, Bankrotář - ze života, výchovný charakter (láska ml. lidí)
1862 otevřeno Prozatímní divadlo Hálkovou hrou Král Vukašín. 1868 položen základní kámen Národního divadla (vyhořelo 81, 83 znovu otevřeno); na stavbě se podílela řada umělců - generace Národního divadla. Umělci se inspirovali rukopisy (Mikoláš Aleš, Vojtěch Hynais, Josef Václav Myslbek, Bohuslav Schmirch)
Hudba: B. Smetana (Libreta od Sabiny, Krásnohorské), A. Dvořák (Rusalka, Čert a Káča), Z. Fibich
Realismus - Realismus přinesl do dramatu hovorový jazyk a realistické zobrazení venkova, jeho obyvatel i s jejich nedostatky
Ladislav Stroupežnický - Naši furianti - humorně i kriticky zobrazil život na venkově, vytvořil typy venkovských lidí i domýšlivých sedláků
Alois a Vilém Mrštíkovi - Maryša - Maryša je nucena vzít si proti své vůli sedlák Vávru, miluje Francka, ale odmítá s ním utéct. Nakonec se rozhodne manžela otrávit – není pasivní, vzbouří se osudu.