11A - Intencionální a funkcionální výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
11A
INTENCIONÁLNÍ A FUNKCIONÁLNÍ VÝCHOVA
Intencionální výchova
− tzv. přímá výchova − bezprostřední působení pedagoga na jedince
− základním prostředkem je vyučování − zejména působení škol − vzdělávání je ukončeno příslušným dokladem (vysvědčení, osvědčení)
Funkcionální výchova
− tzv. nepřímá výchova− zejména organizované zájmové vzdělávání − zahrnuje celoživotní vzdělávání − respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schop. překonávat překážky, zvládat náročné sit.
− například média, internet− Vzájemně se tyto dvě výchovy doplňují
Soubor výchovných prostředků
− Za prostředky považujeme vše, co nám umožňuje dosáhnout výchovně vzdělávacího cíle
− Materiální prostředky
• materiální vybavení škol a výchovných zařízení: budova i vybavení
• pomůcky učitele i žáka: učebnice, sešity, psací potřeby
• didaktické pomůcky: magnetofon, video
− Nemateriální prostředky: hra do 6 let, učení, práce, metody, formy, zásady
− Širší pojetí: škola, rodina, zájmové organizace, masmédia
− Užší pojetí: soubor metod vých. vzděl. práce, vých. prostředí a vých. aktivity, materiální vybavení, organizační formy
Výchovné prostředky
1) Výchova− v širokém smyslu: prostředkem je vše, co umožňuje realizovat výchovu a vzdělávání
• činitelé výchovy: pedagog, žák, vychovatelé, prostředky výchovy
• prostředky výchovy:
▪ hlavní činitel výchovy
▪ nástroje, které umožňují dosažení výchovných cílů
▪ zahrnují prostředky materiální: učebny, dílny, knihovny, učebnice
▪ zahrnují prostředky nemateriální: výchovné zásady, formy, metody, prostředí
• činnosti: hra, učení, práce
• podmínky: materiální, kulturní, sociální
• instituce: rodina, škola, kulturní zařízení, média
• postupy a obsahy: koncepce, formy, obsahy, metody, systémy
− v užším smyslu: uplatňují se v rámci dané výchovně vzdělávací formy