13A - Postavení jedince ve výchovném procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
13A
POSTAVENÍ JEDINCE VE VÝCHOVNÉM PROCESU
− Při výchově a vzdělávání dochází k vzájemné interakci mezi vychovávajícím a vychovávaným – obě strany jsou
aktivní, ale vedoucí roli má pedagog
− Účinnost tohoto procesu závisí na pedagogovy osobnosti, na jeho činnostech, na předpokladech a kvalitách
vychovávaného jedince
Postavení jedince v pedagogickém procesu− tradiční model výchovy → pedagog jako jediný aktivní subjekt PED procesu a žák jako pouhý receptivní objekt
přijímající informace
− moderní pedagogické myšlení → v čele umístěna aktivita vychovávané osobnosti, vychovávaný jedinec není pouze
příjemcem, ale aktivním tvůrcem, pedagog je spíše průvodcem a tutorem
− autoritativní výchova málo respektuje jedince a sleduje pouze osvojení předem daných vědomostí, pedagog je
absolutní autoritou
− výchova jako služba jedinci zabezpečuje proměny, které si jedinec sám žádá, úlohou pedagoga je pomoci
vychovávanému jedinci
− současná PED ve výchovně-vzdělávacím procesu usiluje o výchovu respektující autoritu PED pracovníka na jedné
straně a na druhé straně umožňující uplatnění aktivity a iniciativy vychovávaného jedince
− výchova by měla být spoluprací pedagoga s vychovávaným jedincem− korektní vztah mezi pedagogem a žákem → právní záruka „Úmluva o právech dítěte“ − ratifikována v roce 1989, u nás v roce 1991
Vychovávaný jedinec− cílem výchovně-vzdělávacího procesu je plný a mnohostranný rozvoj osobnosti jedince− velká pozornost PED je směřována k vychovávanému jedinci (edukantovi) → dítěti, žákovi, i dospělému člověku
− pod termínem vychovávaný jedinec chápeme žáka, studenta, učně, dítě poučované rodičem, studenta v domově
mládeže, člena turistického oddílu, člena pěveckého nebo dramatického souboru, účastníka odborného školení,