Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23A - Názory na výchovu v dílech významných světových myslitelů 17. - 19. stol.

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

mravnost, víra v člověka

− veškerou výchovu opírá o osobní zkušenost − dítě má být vychováváno a vzděláváno individuálně− mimořádný důraz klade na rozvoj smyslového vnímání − v mravní výchově odmítá poučování a dítě by se mělo poučit z vlastních následků
− dítě má ke všemu dospět vlastním pozorováním, uvažováním− díla: Emil, o harmonické výchově (přináší v něm koncepci nové harmonické výchovy)

John Lock

− anglický filozof, liberální politik a pedagog
− stoupencem individuální výchovy soukromým vychovatelem, která se mohla realizovat především ve šlechtických a 

měšťanských rodinách 

− základní oblasti výchovy viděl ve výchově tělesné, mravní a rozumové 
− vychovávat máme především příkladem a působením prostředí, dítě nemáme nikdy strašit a i tělesné tresty máme 

omezit na minimum 

− nejde mu tak o jedince všestranně vzdělaného, jako spíše o úspěšného a zdatného gentlemana − dílo: Myšlenky o výchově (spis)

Herbert Spencer

− anglický filozof, sociolog a pedagog
− upřednostňuje mravnost, rozum a tělesnou výchovu, přípravu k životu
− zdůrazňoval činnosti, které směřují k sebezáchově 

Formuloval 7 zásad, které se týkají výchovy− od lehkého k těžkému 
− od neurčitého k určitému 
− od konkrétního k abstraktnímu 

− od empirického (výzkum) k racionálnímu 
− vlastní zkušenost 
− důraz na motivaci 

− vývoj poznání člověka by měl odpovídat jeho rase (v současnosti nemožné)

Dílo− Výchova rozumová, mravní a tělesná − Principy etiky 

2

23A

NÁZORY NA VÝCHOVU V DÍLECH VÝZNAMNÝCH SVĚTOVÝCH MYSLITELŮ

Otakar Kádner

− nejvýznamnější postava české pedagogiky za předmnichovské republiky
− byl profesorem tohoto oboru na Karlově univerzitě 
− jeho dílo je prodchnuto demokratismem a metodologicky dokládá hodnoty českého pozdního pozitivismu

Témata, do kterých materiál patří