23A - Názory na výchovu v dílech významných světových myslitelů 17. - 19. stol.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mravnost, víra v člověka
− veškerou výchovu opírá o osobní zkušenost − dítě má být vychováváno a vzděláváno individuálně− mimořádný důraz klade na rozvoj smyslového vnímání − v mravní výchově odmítá poučování a dítě by se mělo poučit z vlastních následků
− dítě má ke všemu dospět vlastním pozorováním, uvažováním− díla: Emil, o harmonické výchově (přináší v něm koncepci nové harmonické výchovy)
John Lock
− anglický filozof, liberální politik a pedagog
− stoupencem individuální výchovy soukromým vychovatelem, která se mohla realizovat především ve šlechtických a
měšťanských rodinách
− základní oblasti výchovy viděl ve výchově tělesné, mravní a rozumové
− vychovávat máme především příkladem a působením prostředí, dítě nemáme nikdy strašit a i tělesné tresty máme
omezit na minimum
− nejde mu tak o jedince všestranně vzdělaného, jako spíše o úspěšného a zdatného gentlemana − dílo: Myšlenky o výchově (spis)
Herbert Spencer
− anglický filozof, sociolog a pedagog
− upřednostňuje mravnost, rozum a tělesnou výchovu, přípravu k životu
− zdůrazňoval činnosti, které směřují k sebezáchově
Formuloval 7 zásad, které se týkají výchovy− od lehkého k těžkému
− od neurčitého k určitému
− od konkrétního k abstraktnímu
− od empirického (výzkum) k racionálnímu
− vlastní zkušenost
− důraz na motivaci
− vývoj poznání člověka by měl odpovídat jeho rase (v současnosti nemožné)
Dílo− Výchova rozumová, mravní a tělesná − Principy etiky
2
23A
NÁZORY NA VÝCHOVU V DÍLECH VÝZNAMNÝCH SVĚTOVÝCH MYSLITELŮ
Otakar Kádner
− nejvýznamnější postava české pedagogiky za předmnichovské republiky
− byl profesorem tohoto oboru na Karlově univerzitě
− jeho dílo je prodchnuto demokratismem a metodologicky dokládá hodnoty českého pozdního pozitivismu